TEXTY
FOTOGALERIE
HISTORIE SBORU
Kázání ze dne
14.10. 2012
Text: Žalm 133
Čtení: 1 Kor 12, 12 - 13 a 27
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Milé sestry a bratři,
na rozdíl od překladu ekumenického i kralického je v původním hebrejském znění
na začátku našeho žalmu otázka, nikoli pouhé konstatování. Žalmista se tu ptá:
Co je dobro? A kde mohu prožít blaženost, štěstí? Jako by tady tou otázkou
žalmista nejprve doprovázel všechny ty, kdo se takto ptají. Co je v našem životě
skutečně dobré? A nejenom to, ale také: V čem mohu v životě prožít něco opravdu
krásného, v čem mohu pocítit štěstí, radost? Obojí jako spojené nádoby patří
přece k našemu životu: Hledáme a ptáme se po tom, co je dobro, klademe si otázku
po smyslu života, po životních hodnotách, po tom, co stojí za to, abychom tomu v
životě věnovali energii a co naopak za nic nestojí a my tím veliký Boží dar
života jenom znehodnocujeme. Myslím, že s touto skrytou otázkou přicházíme také
na bohoslužby a důvěřujeme, že právě ze slova Božích a kristových svědků můžeme
zaslechnout i v dnešní době odpověď, která nám ukáže dobrý směr. Ale zároveň je
v tom žalmu vyjádřena zcela přirozená lidská touha po štěstí, po radosti, po
tom, z čeho se smíme těšit. Po té přidané hodnota života, který je přece vždycky
víc, než jenom to, co se má a nemá. To je to první, co slyším z tohoto žalmu:
Bible si prostřednictvím svých svědků klade základní lidské otázky, které si
aspoň někdy položí každý člověk. Právě v nich nás chce doprovázet. A neptá se
jenom po etických hodnotách života, ale zároveň má veliké porozumění pro životní
plnost, krásu, radost a potěšení Nejen „jaké dobro“, ale také „jaké blaho“…..
Obojí patří také v biblickém svědectví o životě před Boží tváří dohromady. Už
toto může být v naší době pro někoho nečekaným objevem: že víra je radost, že je
to pozvání k bohaté plnosti života, že nevlastnějším obsahem víry není nějaké :
tohle smíš a tohle ne. Víra je hledáním dobra, ale také krásy, životního štěstí
a potěšení. Takový je život před Boží tváří a takový život nám Pán Bůh nabízí -
život plný.
Ale teď si všimněme, jak tu žalmista v hledání dobra, radosti, krásy a potěšení
nepodává návod, jak na to, ale v té jeho otázce je spíš veliký údiv: „Hle“ nebo
spolu s kralickými překladateli to starodávné „aj“. To jsou slovíčka údivu,
která vyjadřují až jakési překvapené prohlédnutí, téměř prozření víry. Před
věřícím žalmistou se tu otvírá pohled na to, jak našemu životu rozumí Pán Bůh a
také údiv nad tím, jak je to vlastně až nečekaně jednoduché a prosté….. „Hle“ co
je dobré a co je rozkošné? Pohleď člověče spolu se mnou v údivu víry, kde se to
dobré v životě nejvíc potkává s tím krásným, potěšujícím a šťastným. A žalmista
nám docela obyčejně poukáže do pěkných lidských vztahů: Hle, je to tam, kde
bratři žijí svorně. Kde jsou v tom pravém slova smyslu skutečně spolu…. Ta slova
ukazují ke společenství kolem stolu, k tomu, že všichni v kruhu sedí pospolu,
jeden vedle druhého, pohromadě. Tvoří společenství vzájemné úcty a náklonnosti
přesto, že každý je v tom společenství jiný. Kralický překlad o „přebývání v
jednomyslnosti“ nás v dnešní době může maličko zavádět k představě, že svorné
společenství je něčím, v čem jednotlivci ztratí svou osobitost a tak trochu
začnou oblékat, řečeno obrazně, stejnou uniformu. Mnozí i vážně hledající lidé
mají právě v dnešní individualistické době strach z toho, že se s takovým
znásilňujícím společenstvím setkají právě v církvi, že se tu setkají se
společenstvím, do kterého nezapadnou, pro které nebudou dost dobří, nebo které
je začne pomalu zpracovávat do jednolité duchovní podoby a obere je o jejich
osobní svobodu. Je smutné, že tato obava bývá někdy oprávněná. A běda církvi,
která svornost před Boží tváří začne svévolně zaměňovat za uniformitu a podivnou
jednotu, do které se nevejde nikdo, kdo je jen trochu jiný a kdo klade otázky,
které nejsou příjemné. Ale biblická svornost, bytí spolu, nad kterým tu žalmista
žasne jako nad největším životním dobrem a potěšením, je jiného druhu. Svorni
jsou ti, kdo mají společný cíl a společnou cestu ve společenství, v němž každý
může zůstat jedinečný a jiný než ti druzí. Je to jednota a svornost, ve které se
lidé vzájemně doplňují, podpírají i když jsou každý jedinečný a jiný. Je to
svornost, ze které není nikdo vyloučen. Kruh, který je otevřen zdravým i
nemocným, sytým i hladovým, silným i slabým. Každý tu najde své jedinečné místo.
Právě takové společenství této jedinečné svornosti tu v údivu víry zažívají
poutníci, kteří z celého světa přicházejí do jeruzalémského chrámu. Každý
přichází odjinud, z jiných životních podmínek, ale také se svými nepřenosnými
životními osudy, starostmi a radostmi. Tento žalm je totiž zasazen do
poutnického společenství lidí, kteří v jeruzalémském chrámu slaví společnou
bohoslužbu. Nevznikl jen tak náhodně, spíš vytryskl ze zkušenosti té
nesamozřejmé vzájemné svornosti a vzájemného společenství těch, kdo se tu
setkávají na chrámovém nádvoří před Boží tváří. Právě tady při bohoslužbě, si
vděčně a v údivu mohou uvědomit: patříme k sobě, máme stejnou naději, stejný
životní cíl. A teď si to ponesou s sebou dál, i když z toho chrámového nádvoří
odejdou. A snad se to, z čeho má ten žalmista takovou radost, ani nedá pořádně
vyjádřit slovy, ten žalm je až pozoruhodně krátký a navíc plný obrazů. Je však
za ním zkušenost víry, zkušenost Božího dobra a slitování zkušenost radostná, že
tu smíme stát jeden vedle druhého, takoví, jací jsme se všemi vadami na kráse,
společně chválit Boha, a společně čekat na jeho slova do našeho života. Ne, není
to nic laciného ani samozřejmého. A toto společenství rozhodně není žádným
společenstvím lepších a dokonalejších lidí. Však se tomu, ten žalmista také sám
diví: Aj, aj…. Tahle svornost je div. Tak se podívej, kde najdeš dobro a také
potěšení a radost: tam, kde se lidé sejdou jeden s druhým. Ale ne jen tak jako
kamarádi, nejen tak, jako ti, kdo se občas rádi vidí, ale jako ti, kdo se
scházejí ve jménu Božím, před Boží tváří a ty jejich vzájemné vztahy to začne
určovat, proměňovat, a prostupovat. Snad nejvíc při společné Večeři Páně v kruhu
kolem stolu Kristových darů, si i dnes vždycky uvědomuji, co je to ten úžasný
dar svornosti, o kterém tu mluví žalmista. Když smíme tak jeden jako druhý stát
vedle sebe, vyznávat své hříchy a vzájemně si odpouštět a přát pokoj, je to
dobré a je to také veliké potěšení a radost. Nejlépe to asi vyjádřil apoštol
Pavel obrazem sboru a církve jako těla Kristova, ve kterém má každý své
nezastupitelné místo. Jsme zvyklí, a patří to k sympatické evangelické
pravdivosti, dívat se na společenství církve kriticky. Také Boží slovo nás v
tomto příliš nešetří a odhaluje všechno, co je nepravdivé a nevěrohodné. A je to
tak dobře. Ale dnes chci s žalmistou poděkovat a chválit Pána Boha za to, co i v
tomto společenství bratří a sester prožívám a snad i společně prožíváme jako
radost a potěšení. Za ten div, že při všech svých chybách a nedostatcích, smíme
tvořit společenství svornosti, do kterého smí přijít každý, aniž by byl nucen
oblékat nějakou duchovní uniformu, nějak se tvářit a vzdávat se své svobody a
jedinečnosti. Chci s žalmistou děkovat za dar církve v tomto světě, za dar sboru
v tomto městě, za dar společenství Večeře Páně, kdy přes všechny naše rozdíly
poznáváme, že Kristus je uprostřed a proto patříme také jeden k druhému a smíme
tak také ty cesty jednoho ke druhému stále aktivně hledat.
Je to jako výborný olej, jako výborná mast, jako vonný olej - to jsou hutné
obrazy, ve kterých to voní a ve kterých olej požehnání stéká po hlavě na bradu a
pak i na šaty, seshora dolů, tak jako k nám přichází Boží požehnání. Vždyť je tu
řeč o áronském velekněžském pomazávání vonným olejem, symbolem Božího požehnání,
kterým je člověk tak nějak provoněn a stává se representantem toho, čím chce Pán
Bůh náš rozdělený svět s jeho konflikty znovu obdarovat. Tak moc dobré to je,
když bratři žijí svorně. Žádné divy a zázraky pro oko, prostý soulad, v němž se
projevuje to, co Pán Bůh chce, čemu žehná, a co podporuje. A k tomu patří i ten
druhý obraz hermónské rosy, která kane na sionské hory. Ve vyprahlých oblastech
Palestiny má rosa na vrcholcích hory Hermón blahodárný účinek pro celé okolí.
Tak blahodárné to je, když bratři a sestry žijí svorně. Jako požehnání rosy na
vyprahlé zemi. Jaké dobro a jaké blaho, když se i společenství lidí, kteří se
scházejí kolem slova Kristova, může stávat svými vztahy takovou osvěžující rosou
a pozváním pro všechny vyprahlé a žíznivé. Amen
|