TEXTY
FOTOGALERIE
HISTORIE SBORU
Kázání ze dne
27.1. 2013
Text: Žalm 131
Čtení: Mk 4, 35-41
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Milé sestry a bratři,
poutní žalmy, mezi které patří i žalm 131,
jsou jedinečné v tom, že rozumí životu věřícího člověka a celého společenství
jako opakujícímu se putování na bohoslužby, do blízkosti Hospodinovy. Společně i
jako jednotlivci putujeme k místu, kde můžeme načerpat posilu i orientaci do
všedních dnů. Smíme celý svůj život žít s pohledem zaměřeným k opěrným a
orientačním bodům Božího slova od bohoslužby k bohoslužbě, od neděle k neděli.
Při vycházení i vcházení, jak to formuluje žalm 121. Tak si stále připomínáme,
že celý náš život se odehrává před Boží tváří, coram Deo. Žalm také v hebrejském
znění a pak správně i v kralickém překladu jménem Hospodinovým začíná.
Boží jméno předznamenává jako znaménko před notovou osnovou všechno ostatní:,
předznamenává celý tvůj život: Hospodin, adonaj –Pán můj, ten, který říká: jsem,
který jsem s tebou, jsem ten, kdo je stále přítomný ve tvém životě. Hospodin
tě doprovází. Hospodin nás doprovází. Proto také křtíme ve víře své děti,
abychom si to viditelně až hmatatelně přivlastňovali jako duchovní posilu i pro
další cestu našich rodin. A abychom se na to rozpomínali se i v čas úhoru a
všelijaké tísně.
A je to také žalm připisovaný králi Davidovi. To není u
poutních písní zcela samozřejmé. Máme jich v žaltáři 15, ale odkaz na tohoto
izraelského krále najdeme jen u čtyř z nich. Proto se nám i do tohoto žalmu může
při jeho čtení promítat celý Davidův život jako konkrétní biblická ilustrace
dlouhého duchovního zrání. Právě jméno krále Davida s jeho nejednoznačným a
pohnutým životem mi velmi pomáhá při odkrývání smyslu a hloubky tohoto žalmu
duchovní pokory. Rozumím mu jako osobnímu bilancujícímu vyznání
člověka, který toho před tváří Boží už hodně ve svém životě prošel, zažil
výšiny i hlubiny, mnohému ve svém životě mohl také tvrdě porozumět jako Božímu
soudu nad sebou a svým jednáním i jako Božímu osobnímu odpuštění, kterého je
možné se pevně zachytit. Je to biblické vyznání člověka, který se také bolestně
dotkl tíže vlastní slabosti, vlastního selhání a prohry a to právě ve chvíli,
kdy si tak trochu jako král s jistou mocí začal hrát na malého Pána Boha a začal
svévolně rozhodovat o lidech, ať už o Betsabé nebo jejím muži Uriášovi. Právě
tento David, nebo snad i člověk, který se v tomto izraelském králi vnitřně
poznává a prochází vnitřně tou davidovskou cestou víry, tu vyznává jako úplně
první: Nemám, Hospodine, domýšlivé srdce, nebo ještě výstižněji přeloženo:
Srdce se mi nedme pýchou. To je to, k čemu na prvním místě dospívá ve svém
dlouhém životě ten, kdo není jako z vzorové biblické dějepravy, ale přesto byl
jeho život od počátku protkán uzdravujícími doteky Božího slova. Dospěl
k pokoře, k tomu, že přestal být domýšlivý sám na sebe. Jak podobné je toto
vyznání také životní cestě Ježíšova učedníka Petra, který na konci svého
evangelijního příběhu vyznává velmi tiše: Ty víš, Ježíši, že tě mám rád….. i
když nemám být ve vztahu k tobě na co pyšný. A také Petr se v evangeliu stává
obrazem věřícího člověka. Srdce se mi nedme pýchou. Věřím, že Pán Bůh se
nám dává poznat v našich životech i v dnešní době také proto, abychom se a to
někdy i tvrdě učili skutečné pokoře života, o které je řeč v tomto žalmu.
Bůh, který je jeho předznamenáním, se dává poznat právě jako ten, kdo se pyšným
protiví a pokorným dává poznat svou milost. A přece je zároveň potřeba říci,
co tato pokora, ke které vede pravdivý život před Boží tváří, neznamená. Čím
tato pokora není! Protože i se slovem pokora si někdy příliš snadno zahráváme a
příliš snadno ho užíváme a to právě v církevním prostředí. Být pokorný
neznamená, že bych si jako člověk neměl být vědom své jedinečné ceny a hodnoty a
to právě před Bohem a před jeho tváří, kde jinde… Výstižně to říká katolický
teolog Anselm Grün a teď cituji: „Protože vím, že jako člověk mám nedotknutelnou
božskou cenu, totiž cenu před Bohem, mohu se přijmout tak, jak jsem. Jsem cenný
i ve svých nejistotách a zábranách. Pocit vlastní hodnoty není nafoukanost, je
to mnohem spíš cit pro vlastní cenu ve všech slabostech a mezích. “ Tolik Anselm
Grün. Někdy se právě v církevních kruzích potřebná sebedůvěra a vědomí si
vlastní ceny vydávalo za pýchu v jakémsi falešném a nepravdivém vyznávání, že
před Bohem jsme tak hříšní, že nejsme vůbec nic. Je to přesně naopak: Právě před
Bohem a právě před jeho tváří má každý lidský život, i ten který se v tomto
světě výkonů a síly ztrácí a nemá co vykázat, svou nenahraditelnou hodnotu a
cenu. A my se tomu naléhavě učíme právě coram Deo. Nebýt pyšný, neznamená ke
všemu mlčet a sebe sama mít za nic. Pokora souvisí spíš s tím někdy až bolestně
nabývaným vědomím vlastních hranic ve vztahu k sobě, k druhým lidem i k tomu, co
mne obklopuje. Pýcha je podle diagnózy Písma všude tam, kde se třeba jen
v malém, nepatrně, po milimetrech začnu posouvat na místo, které náleží jen Pánu
Bohu.
A čím déle promýšlíme Boží laskavou přítomnost v našem
životě, uprostřed jeho všelijakých zvratů, tím víc dospíváme k pravdivosti
žalmistova vyznání: Srdce se mi nedme pýchou. A s tím nějak úzce souvisí i ta
postupná ztráta povýšeného pohledu. Tady už nejde jen o mne, ale o druhé
lidi. Proč pociťuje řada lidí a někdy oprávněně u křesťanů jakousi blahosklonnou
morální nadřazenost a sklon soudit ? Proč se mnozí lidé bojí přijít do
společenství křesťanů, protože mají strach ze sudičské atmosféry, ve které by
neobstáli a kvůli které by se museli všelijak stylizovat ? Dovedeme je
atmosférou našich společenství a také konkrétními postoji přesvědčit o tom, že
se nemusejí obávat? Právě s tím se učíme zápasit, když se poctivě vystavíme
Ježíšovu slovu a jednání s lidmi v evangeliích. To, co ho oddělovalo od jinak
příkladného života tehdejších vykladačů Božího zákona, byl právě jejich povýšený
pohled. Jinak se s nimi v mnohém ztotožňoval.. Ale právě ta kritika povýšeného
pohledu ho nakonec stála život. Právo rozsuzovat dobré a zlé a právo vyjádřit se
i při vědomí vlastní nedokonalosti kriticky o tom, co i kolem nás i ve
společnosti všelijak degraduje lidský život a svobodu, máme a někdy bychom se
neměli vymlouvat na to, že se nechceme povyšovat, může to být i fráze, ale lidí
by mezi námi měli poznávat, že právě společenství kolem slova Hospodinova a
kolem Kristova evangelia je společenstvím, kam mohou přijít zcela nekryti a
takoví jací jsou.
Neženu se za velkými věcmi, za divy jež nevystihnu, - nebo
s Kralickými „ aniž jsem se vydal ve věci veliké, aneb vyšší nad to, než mi
náleží“. Původně zde má žalmista asi na mysli svévolnou touhu pronikat do
tajemství Božích záměrů a konečných cílů, ve smyslu slova Jobova: Jsou to pro
mne věci příliš divuplné, které neznám (Job 42, 3). K čemu tu tedy dospěl ve své
duchovní bilanci? Snad si k tomu i pro sebe můžeme připomenout jednoduché slovo
Micheášovo, které jde až ke kořenu věci: Člověče, bylo ti oznámeno, co je dobré
a co od tebe Hospodin žádá: jen to, abys zachovával právo, miloval milosrdenství
a pokorně chodil se svým Bohem“ (Mi 6, 8) - Snad něco z toho zaznívá také ve
slovu apoštola Pavla, které napsal do římského sboru: Nesmýšlejte vysoko, ale
věnujte se všedním službám, doslova ovšem: ne vysoce o sobě smýšlejíce, ale
k nízkým se nakloňujíce. Kritizoval tu zbožnost, která by se ráda vyžívala ve
velikých duchovních darech, někdy až v touze po velikých zázracích a duchovních
prožitcích, ale zapomíná na všední službu, pomoc a solidaritu s druhými. Žene se
za velikými věcmi a přitom ji uniknou ty malé, které jsou ovšem v následování
Pána Ježíše těmi nejdůležitějšími. Celý žalm mne oslovuje právě tím, jak zde
žalmista jako poutník víry, odhaluje jako základní a nosné pro celý život ty
zdánlivě nejprostší věci víry, nefalšovanou pokoru před Bohem, která nic neubírá
na skutečné lidské jedinečnosti a velikosti a zároveň vědomí vlastních hranic.
Je to málo? Myslím, že je v tom celé východisko života víry.
Svou duchovní bilanci pak tento davidovský žalmista
završuje slovem, které uprostřed neklidu našich životů přichází jako z jiného
světa: Chovám se klidně a tiše. Jako odstavené dítě u své matky je ve mně má
duše. To je postoj toho, kdo na Bohu nevymáhá, co si sám usmyslel. Chovám se
klidně a tiše, ne lhostejně a nezodpovědně, protože jsem mohl uvěřit, že jsem
spolu s celým světem v dobré Boží ruce. To je to směřování víry, ke kterému nás
uprostřed všeho našeho neklidu zve slovo tohoto jedinečného poutního žalmu.
Zastavuj se poutníku, od neděli k neděli a otvírej se tomuto pokoji, který není
zaslíben jinde, než v Boží blízkosti. Hebrejský výraz může také znamenat „umlkám
duší. Umlkám před Bohem. Ztišuji se v důvěře spolu se vším, co pro mne zůstává
nezodpověditelné. Nádherný obraz, který zde žalmista použije, vyjadřuje pokoj
dítěte, které dostalo od své matky to, na čem je naprosto závislé. Je to jeden
z nejkrásnějších obrazů důvěry, jaký v bibli máme. Jako když učedníci prožili ve
svém strachu uprostřed marného veslování v bouří na lodi s Ježíšem chvíli
darovaného utišení., jak jsme to slyšeli v dnešním čtení: Proč jste tam
ustrašení? Ještě nemáte víru? Chovám se klidně a tiše. To není žádná
samozřejmost, je to úžasný Boží dar. Ale je dobře, že toto svědectví o tomto
úžasném Božím daru v bibli také máme. Jako by nás tento žalmový závěr vracel
opět ke křtu, kterým někde na počátku odevzdáváme své děti i svůj vlastní život
do Božích rukou. Je o nás dobře postaráno, i když to mnohdy nevnímáme a tu Boží
ruku nevidíme. Přesto to platí. Očekávej Izraeli na Hospodina. Nepřestávej
očekávat. Očekávejme na Hospodina, někdy navzdory všemu. Nyní i vždycky. |