TEXTY
FOTOGALERIE
HISTORIE SBORU
Kázání ze dne
19.5. 2013 (Svatodušní)
Text: Skutky 2, 1-9
Čtení: Gn 11, 1-9
|
Českobratrská
církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Milé sestry a
bratři,
když Duch Boží zavane, tak se věci v církvi dávají do
pohybu. Druhá kapitola Skutků to popisuje jako zvuk z nebe, jako když se valí
prudký vichr. Je to výstižné přirovnání: Před takovým vichrem totiž nic pořádně
nezajistíš. Zabouchneš za sebou, ale ten vítr ty tvoje dveře zase otevře. Jako
vitr začne Duch Boží vyrážet všechny závory, kterými se uzavíráme proti druhým,
začne bourat hranice, které jsme si mezi sebou často zcela zbytečně nastavěli.
Zavřené dveře, domy, srdce se otvírají. To ukazuje právě tato svatodušní
kapitola. A to nám také přes vzdálenost dvou tisíciletí vzkazují první
svědkové Vzkříšeného jako svou duchovní zkušenost a jako veliké zaslíbení i pro
nás. Duch svatý, který jak to vyjadřuje staré křesťanské vyznání – z Otce i
Syna vychází, vede k tomu, že si začínáme rozumět a můžeme se na sebe skrze
Krista a jeho odpuštění navzájem dívat jinýma očima. Duch svatý nás také tlačí k
tomu, abychom ve světle Kristova evangelia přehodnocovali všelijakou naši
uzavřenost a sebespokojenost. Kde nás to začne trápit, tam už ten jeho
blahodárný vichr začíná proudit. Provětrává základy, na kterých sami ve své víře
stojíme a vede nás k tomu, abychom se ptali, bez čeho se v církvi neobejdeme a
co je naopak potřeba změnit.... Kniha Skutků apoštolských by se tedy měla spíš
jmenovat : Když Duch Boží zavěje. O tom je totiž celé její svědectví. Ne
o tom, jak si to apoštolové pěkně vzorně naplánovali a pak podle toho plánu
prostě krok za krokem postupovali, ale o tom, jak je Duch svatý zastavoval,
přemáhal a otvíral často překvapivě a někdy i dost nepříjemně důsledkům
evangelia Ježíše Krista.
Vůbec se nedivím, že když Lukáš popisuje tuto událost,
která se stala o židovských letnicích v Jeruzalémě, popisuje ji tak trochu ve
velkém stylu. Pravděpodobně vypisuje tehdejší události o dvě generace později, v
době, když už tu byla hustá síť křesťanských sborů v Malé Asii a v Evropě, kdy
už evangelium dávno překročilo hranice židovského světa a křesťané si uvědomili,
že Ježíš Kristus je velikou nabídkou plného života pro každého člověka. V tom je
ten úžasný svatodušní zázrak. Ale než si to uvědomili a než to přijali vnitřně
za své, bylo to i pro ně samotné pořádné těžké. Byl to Duch Boží, který i
apoštola Petra poprvé přivedl k římskému setníku Korneliovi a jeho rodině,
přestože Petr jako žid nikdy předtím do pohanského domu nevkročil. To, v čem
vyrostl a co stačil kdysi duchovně promyslet, už nestačilo. Teď vypráví o Ježíši
v pohanském domě a křtí ve jméno Ježíše Krista Kornelia i s jeho blízkými. Duch
Boží zavál v jeho životě. A tentýž Duch také přivedl rozptýlené hloučky
křesťanů, když prchali před pronásledováním z Jeruzaléma a byly před zánikem, k
tomu, že v Antiochii začali poprvé kázat evangelium také pohanům....... a
nezanikli. Naopak, začalo jich přibývat. A dokonce si i ostatní lidé v Antiochii
začali vyprávět, že tohle otevřené společenství židů a pohanů jsou nějací ti
kristovci. To všechno je za tím prudkým vichrem z nebe, za Duchem Kristovým, bez
kterého bychom i my ustrnuli, ale vlastně bychom tady ani nebyli, protože by se
k nám evangelium vůbec nedostalo.
Ale všimněme si už té první věty: Když nastal den letnic,
byli všichni shromáždění na jednom místě. Pospolu. Jako společenství. A to „být
pospolu“ potom Lukáš popíše jako jeden z hlavních znaků církve. Bylo to v horní
místnosti domu, kde pobývali. Ale už tam nebyli uzavřeni ze strachu před Židy,
jako po událostech Velkého pátku. Očekávali. Ta oddělenost tu už měla svůj smysl
a cíl. Byli tu proto, aby se modlili. A modlit se neznamená, že děláme nějakou
hygienu duše, ale znamená to že chceme očekávat na Pána Boha, na jeho možnosti,
na jeho sliby. Proto byli takto pospolu. Ten důraz na modlitbu tu není jen tak.
I když věci Ducha Božího, kterými sami nikdy nedisponujeme, přicházejí náhle,
jak to popisuje i Lukáš, přesto to není tak úplně z ničeho nic, že by jakéhokoli
člověka na ulici zasáhl znenadání nějaký hukot od Boha. Je tu společenství,
které se modlí a jestliže se modlí, tak očekává a není to společenství duchovně
lhostejné. Duchovní lhostejnost žádná zaslíbení v celém Písmu nemá. Modlitba
ano. Vždyť i svatodušní písně jak ty staré tak i ty nejnovější, které i dnes
zpíváme, jsou především modlitbami a očekáváním, tak je zpívejme, jako když se
modlíme – přijď již, přijď, Duchu Stvořiteli, přijď a proměň svět náš
celý....... Zavítej k nám, Duchu svatý. Ó, tvůrce, Duchu svatý, přijď. Přijď již
Duchu svatý, přijď k nám... buď stále naším učitelem....... Takové očekávající
„uzavření se“ je něčím, co sami velmi potřebujeme, jako jednotlivci i jako sbor
a církev. Právě proto, abychom nebyli jen organizátory, ale Kristovými
svědky..... I každá bohoslužba je něčím, co nás vždycky znovu vede uprostřed
všeho, co přinášíme s sebou, s čím zápolíme i co se nám nedaří, k očekávání na
Boží možnosti, na to, co pro nás Pán Bůh připravil, k očekávání na jeho Ducha,
ve kterém se nám Kristovo slovo stane opět slovem ukazujícím nám směr. Nemáme to
ve svých rukou, jsme stále odkázáni na Boží sklonění a na dary jeho Ducha. Ale
zároveň berme vážně Ježíšovo slovo že, kdo tluče, tomu bude otevřeno. Ať je pro
nás každá neděle a každá bohoslužba a každá naše modlitba posilou z toho zdroje,
který je v Bohu, který je u Krista a který je v Duchu svatém.
To, co se tu děje v životě prvních křesťanů se děje o
svátku židovských letnic. O radostné slavnosti sklizně a vděčnosti za dary
života. A tady právě o tomto svátku přichází ten největší dar, Boží stvořitelský
Duch, Boží život sám, který může i ten náš život proměňovat, otvírat ho výzvám
Božího království a jeho užitkům. Je to završení a naplnění starozákonního
prorockého slibu o vylití Ducha Božího. A je to slib stejně radostný jako celý
průběh letnic.
A je opět jedinečné, jak Lukáš ten zvuk a vichr Ducha
svatého popisuje : A ukázaly se jim jako by ohnivé jazyky, rozdělily se a
na každém z nich spočinul jeden. Jako by je to obraz, který ukazuje k ohni z
nebe. Oheň z nebe. Oheň, který způsobí, že se lidé opravdu rozhoří pro Krista a
jeho dílo smíření a pokoje v tomto světě. Tak to Pán Bůh zamýšlí a chce. Tak
působí Duch svatý i dnes, když se rozhoříme pro Krista a jeho dílo smíření a
pokoje v našem světě. Není to žádný zničující oheň soudu, který chtěli učedníci
kdysi svolat na samařskou vesnici, která je s Ježíšem nepřijala, Vzpomeňme na to
vyprávění, které nám ne náhodou zaznamenal jako jediný právě autor Skutků -
evangelista Lukáš: Pane, máme přivolat oheň z nebe, aby je zahubil?..... A co
jim na to Ježíš odpoví : Nevíte, jakého jste ducha. Svolávat na někoho oheň z
nebe a Boží tresty, to není z ducha Božího, to není z ducha Kristova..... a
tak to není ani naše věc. Ten skutečný oheň Ducha Božího a Ducha Kristova vede
naopak k tomu, k čemu ukazuje celý Ježíšův život. K daru vzájemného porozumění,
sblížení, překračování hranic a stejné trpělivosti s tím druhým, jakou má Pán
Bůh se mnou.
Tak totiž evangelista Lukáš pochopil o dvě generace
později i to první naplnění Duchem svatým, když vypráví o tom, že všichni, kdo
ten dar Ducha tehdy přijali, začali promlouvat jinými jazyky. Jistě se tu
jednalo o tzv. glossolálii - mluvení v jazycích, které zvláštním způsobem
vyjádřuje chválu a radost ze skutků Božích. Ale Lukáš tu vidí tento projev
chvály ještě v jiném světle. Vždyť právě on už má zkušenost, že tam, kde je Duch
Kristův, tam si najednou lidé začínají rozumět a to i přesto, že každý z nich
mluví jinou řečí. Tam si také začali mezi sebou rozumět židé spolu s bývalými
pohany. Tam je viditelně, díky Kristovu odpuštění, zbořena zeď, která rozděluje
a působí svár, jak to vyjádří v epištole Efezským apoštol Pavel. A Lukáš už to
může žít ve svém sboru, asi někde v Řecku. Žije to jako úžasnou a osvobozující
realitu víry. Kristus a jeho Duch nás spojuje navzdory všemu, co tomu stojí v
cestě. Jenom on to způsobil tak, že to opravdu platí a my to máme vzít zcela
vážně na vědomí. To je ta úžasná věc, která je jeho darem...... A tak se tu i
glossolálie stává v Lukášově svědectví druhé kapitoly Skutků nástrojem
vzájemného porozumění. Všichni se diví, že si v té chvále vzájemně rozumí a
že to není žádná opilost, která by za chvíli pominula, ale trvalý dar Ducha,
který jenom nesmíme promarňovat a znevěrohodňovat svou vlastní tvrdostí a
sobectvím. A když člověk tuto realitu z Ducha Božího příjme, tak je mu v životě
opravdu dobře a tak trochu veseleji jako po mladém vínu A mají jistě pravdu
všichni vykladači, kteří právě v události daru Ducha svatého vidí pravý opak
zmatení jazyků a vzájemného neporozumění, které podle 1. knihy Mojžíšovy
doprovází lidstvo od chvíle pyšné stavby bábelské věže, která měla sahat až do
nebe. Když si lidé chtěli udělat jméno z bohorovné pýchy, která i se všemi
technickými dovednostmi a vymoženostmi nepočítá se svými hranicemi a poroučí
nejen větru a dešti, ale i druhým lidem, pak si najednou přestali rozumět. Darem
Ducha svatého končí tento blábolov, jak to vždycky nazýval br. profesor Heller a
cesta ke vzájemnému porozumění a přijetí je otevřena. A tento dar je dáván
celému společenství, ale zároveň také každému zvlášť. A každý skutečný sbor,
který je otevřeným, nesudičským společenstvím a zároveň bere vážně Ježíšovu
výzvu k obrácení a k pokání, je toho malým důkazem. A takovým malým důkazem je i
každé společenství Večeře Páně, ve kterém jeden jako druhý před Kristem uticháme
a společně přijímáme pokrm, nápoj k duchovnímu nasycení a Kristovo odpuštění a
posilu k životu v jeho stopách.
Je dobře, že celá tato kapitola o seslání Ducha svatého
nakonec vyústí k Petrovu kázání o Kristu a k výzvě k obratu života. Protože na
něm a na vztahu k němu všechno záleží. K němu a k jeho dílu nám Duch svatý
otvírá cestu a vede nás k témuž, k čemu vedlo Petrovo kázání už na samotném
počátku církve. K rozpoznání vlastních dluhů před Pánem |Bohem, k přijetí
odpuštění a pak k otevřenosti pro druhé lidi. Amen
|