Kázání ze dne
26.8. 2012
Text: Soudců 6, 1-6 a 11-14
Čtení: Mk 16, 1-6
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Sestry a bratři,
když se řekne starozákonní kniha
Soudců, vybaví se nám nejčastěji právě Gedeon. I děti dobře znají barvitý příběh
jeho bojů s Midjánci. Jméno Gedeon znamená v překladu „ten, který bourá“. A
Gedeon bude muset nejprve sám u sebe a v sobě něco rozbourat, aby se stavitelem
jeho života stal opět Hospodin. Právě tady to začíná. Ale začíná to bídně a
neslavně. Izraelci dělají to, co je v očích Hospodinových zlé. A tak jsou
vydáni pustošení midjánských nájezdníků, kteří se vždycky objeví na svých
koních, zničí úrodu a seberou Izraelcům veškerou obživu. A až tehdy se opět
rozpomínají na Hospodina a zase k němu začínají volat. A on je slyší, tak
jako slyšel svůj lid v Egyptě. Přesto, že s ním ve svém praktickém životě
nepočítali a odsunuli ho stranou, zase se jich zastane. Proč to dělá? Protože
je takový, protože je to Bůh, který se slitovává a mnoho odpouští navzdory
tomu, že mu ve svém životě vyhrazujeme často nanejvýš maličké místečko vedle
všeho jiného, co se nám stává božstvem a čemu sloužíme. Když jsme nevěrní, on
zůstává věrny… To je nejhlubší zkušenost víry, kterou i prostřednictvím tohoto
vyprávění předávají až do naší doby dávní vyznavači Hospodinovi jako největší
potěšení a nejdůležitější vyznání. A tak už tehdy čtou v bibli tento pradávný
příběh pro sebe, do své situace: Hospodin se nepřestává ozývat, on si znovu
zastavuje a vysílá svoje lidi, a to i takové, u kterých bychom to nejméně
čekali, on se nedá unavit našimi vnitřními úlety a nevěrnostmi a neřekne: Jen si
volejte, když vám teče do bot, to jste měli dřív, ani mě už nenapadne, abych si
s vámi znovu začínal…Ne, on udělá pravý opak. Znovu do našich životních příběhů
vstupuje, znovu nás vede k svobodě od všelijakých nepravých božstev a modliček
života, odhaluje jejich prázdnotu i to, že nám nakonec nedají to, co jsme od
nich očekávali. Takový je Bůh, jehož slovo objevujeme i v těchto prastarých
příbězích jako slovo o nás a pro nás. Bůh veliké lásky a svobody.
A teď se podívejme na toho osloveného
Gedeona. Chová se v něčem jinak než ostatní? Je zvláštním příkladem víry a
věrnosti Pánu Bohu v té smutné době, kdy Izrael na Hospodina zapomněl? Vůbec ne.
Chová se jako všichni. Čím si zasluhuje to, že si Pán Bůh vybral právě jeho?
Vůbec ničím. Boží zastavení a Boží povolání je vždycky nezasloužený zázrak.
Gedeon je synem nějakého Joáše Abíjezerského z Ofry, který má na svém pozemku
neudržovaný oltář Hospodinu a hned vedle Baalův oltář s posvátným kůlem a jde mu
to docela dobře jedno s druhým dohromady. Gedeona zastihujeme ve viničním lisu,
chráněném zdí, kam není odnikud vidět. Ale on tam nešlape a nedrtí vinnou révu,
ale mlátí obilí, aby zachránil aspoň ten zbyteček úrody před nájezdníky, kteří
se mohou objevit kdykoli. A do toho mlácení plného strachu a beznaděje usedá
Hospodinův anděl. Anděl v bibli, to je vždycky příslib odjinud, to je závan
něčeho nového, co netvoříme my, ale Hospodin. Takový Boží posel totiž vždycky
vnáší do života docela jiný pohled na svět, je to vyslanec Boží naděje, která je
mnohem větší než všechno to, na co my sami stačíme, a co jsme schopni
dohlédnout. Tahle linie andělských vyslanců dobré naděje se táhne od
Starého zákona až k Novému. Až k těm dvěma mužům v bílém rouše, kteří
zarmouceným ženám, které už chtějí na Ježíše jenom vzpomínat, říkají o
velikonoční neděli slovo života proti všemu, co ukazuje k smrti: Nebojte se.
Hledáte Ježíše, toho Nazaretského? Byl vzkříšen. Není zde……Bůh začíná s vámi
něco zcela nového, tak se tomu teď znovu otevřete a nemějte strach to udělat.
Potřebujeme i dnes takové anděly dobré naděje a mohu být úplně v civilu a bez
křídel. Hospodin s tebou, udatný bohatýre. To je nešťastný překlad.
Nechme ty bohatýry, všechny ty Ilji Muromce a jim podobné ruským bylinám a
raději se držme toho mnohem srozumitelnějšího a přesného: Hospodin s tebou,
udatný, statečný hrdino…….. ano, tak je to v tom hebrejském textu: hrdina.
Až to člověka udeří. Je to výsměch? Vždyť stačila krátká informace o tom,
jak Gedeon v lisu na víno, za hradbou, mlátí obilí a víme o něm svoje. Opravdu
víme? Ano, najdeme, sestry a bratři, biblická místa, ze kterých k nám mluví něco
jako Boží ironie, ale toto k nim nepatří. Hospodin tu prostě toho ustrašeného
Gedeona už vidí jinýma očima. Už ho vidí jako svého povolaného, který
navzdory své slabosti a strachu ponese jeho věc nejprve svým nejbližším a pak i
širšímu společenství. V tom je ta úžasná Boží svoboda, že se na nás dívá
jinýma očima, svýma očima, a že při tom naše hodnocení nehraje žádnou roli.
Udatným hrdinou se stane třesoucí se Gedeon., nejmenší a nejméně významný
v pokolení Manases, když znovu zaslechne Boží hlas a na jeho zavolání a na úkol
nakonec kývne. Božím hrdinou a pastýřem Kristových ovcí se stává i podle NZ
učedník Petr, který právě ztratil svou duchovní sebejistotu, selhal, ale už
dobře ví, že nemá lidi vést za sebou a k sobě, ale ke Kristu. Znamená to
snad, že by člověk musel nejdřív ztroskotat, aby mohl být použitelný pro věci
Božího království v tomto světě? To jistě ne. Ani církev není společenstvím
ztroskotanců, ale je pravda, že právě lidé, kteří mnohé nezvládli a
selhali a přece u Božího slova mohli začít znovu a jinak, nás budou vždycky
upozorňovat na to nejpodstatnější v naší víře a ukazovat, kdo je Bůh, kterého
chceme v životě poslouchat a jít jeho cestami.. Vždyť i my se stále tomu
nejpodstatnějšímu učíme u Kristova stolu odpuštění a smíření. I texty, jako
je ten dnešní, jsou pro nás připomenutím, že poklad víry, poklad Boží pravdy a
spravedlnosti neseme jen v hliněných nádobách, jak to vyjádřil i velký apoštol
Boží milosti Pavel. A že Boží moc v lidském životě, která může život vnitřně
proměňovat, je opravdu Boží a ne naše.
Ale jak reaguje na ujištění, že Hospodin je s ním, Gedeon: „ Je-li
s námi Hospodin, proč nás toto všechno potkává? “ …Vyprávíme si ty krásné staré
příběhy o vyvedení našich praotců z Egypta, ale ty příběhy pro nás šustí
papírem…. copak z toho něco vidíme a zakoušíme dneska? Vůbec nic. Hospodin nás
tak akorát zavrhl…… Kdyby byl Hospodin s námi, kdyby opravdu platilo to jeho: Já
jsem s tebou, pak tady budu šlapat nalité hrozny a ne zachraňovat před Midjánci
co se dá. Hospodin je s námi, když se nám daří, není s námi, když jsme
v průšvihu. Kdyby Pán Bůh byl, kdyby existoval, kdyby tu byl nějaký jeho
zájem, tak by to nemohlo takhle vypadat. To je stará známá písnička. Ale v té
písničce vždycky něco podstatného chybí. Chybí to i u Gedeona: To, že vina za
mnohou duchovní mizerii padá na naši hlavu. Že souvisí s tím,, jak jsme Pána
Boha odsunuli do kouta a vykázali mu místo pouze mezi archiváliemi, ze kterých
už ale nečteme, jak máme jednat dnes a za co neseme odpovědnost před těmi, které
vychováváme a kdo přijdou po nás. Ani staré příběhy z bible nepromlouvají
automaticky. Někdy je i my čteme a jako bychom četli pohádky, které se
rozcházejí s naší realitou. Když četli a znovu si vykládali tento oddíl Izraelci
o mnoho let později odvlečení do Babylona, a v jejich úpravě máme asi tento text
dnes před sebou, řešili podobné problémy: Proč říkáš, Jákobe, proč Izraeli,
mluvíš takto: Má cesta je Hospodinu skryta, můj Bůh přehlíží mé právo, ptá se
prorok Izaiáš (40, 27) Nová situace, ale staré otázky. Protože situace nás lidí
před Bohem se nemění…. Ale najednou to začnou číst ti Izraelci v Babylóně ještě
jinak. Vždyť Bůh nic neporušil, my jsme vše porušili, my jsme se
dopouštěli a dopouštíme toho, co je zlého v Hospodinových očích, nám nevadilo,
že v jednom kuse zahrady máme Hospodinův oltář a v druhém se klaníme všelijakým
Baalům s jejich lacinou nabídkou prosperity a blahobytu. A přesto Pánu Bohu
stojíme za to, aby se k nám znovu sklonil, aby nás znovu oslovil a dokonce nás
znovu použil jako ty, kdo ponesou jeho pravdu a jeho milosrdnou spravedlnost do
tohoto světa. A tak tu i ten Gedeon slyší to, co slyšeli mnozí před ním:
„Vysvobodíš Izraele z rukou Midjánců. Hle, já tě posílám“. A jeho první cesta
povede na zahradu jeho vlastní rodiny, kde zbourá Baalův oltář a podetne
posvátnou ašeru. I to nutně patří k nadějné zvěsti o Bohu, který se nás ve své
lásce a trpělivosti nepřestává znovu ujímat a stále stojí o to, abychom byli
lidmi jeho spravedlnosti a pravdy. Ten pravdivý pohled na sebe sama a ochota
vycházet z všelijaké vlastní polovičatosti víry. Staří pietisté vždycky říkávali
: Svěř Pánu Bohu svůj život cele a on tě pak opravdu tím životem povede. A ono
to, sestry a bratři, platí stále. Amen |