TEXTY
FOTOGALERIE
HISTORIE SBORU
Kázání ze dne
25.12. 2012
Text: Matouš 1, 23
Čtení: Lk 2, 1-14
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Milé
sestry a bratři,
přiznám se, že mám
stále rozpaky nad novou textovou verzi známe písně Tichá noc, svatá noc, kterou
máme v našich současných Evangelických zpěvnících a která nahradila tu tradiční,
jistě v mnohém sentimentální: Jala lid v blahý klid. Poslechněte si ta slova:
Tichá noc, svatá noc, však světa cizota kolkolem leží u Betléma, kde matka stěží
jen jesle má, pro Syna, jenž se teď jako Pán zrodil v svět. Ne, že bych o té
cizotě světa nevěděl a že bych se před ní chtěl schovat do nějaké vánoční
nálady. Všichni o ní moc dobře víme. Dovídáme se o ní ze zpráv a jsme tou
cizotou světa denně „masírováni“ ze všech stran. A vím, také dobře, že ke slovu
Božímu si nechodíme pro nějakou sentimentální nadpozemskou iluzi svatého klidu
od bolestí světa, protože už první krizová situace v životě by nám ukázala
bezcennost takové iluze. Víra založená na útěku od reality se snadno hroutí jako
domeček z karet s prvním závanem silnějšího větru. I o vánocích si chodíme do
kostela ne pro náladu, ale pro pravdivé slovo do situace takové, jaká je. Ale
vánoční evangelium je jedinečné právě v tom, že je v něm nakonec vždycky
více světla než tmy a vždycky více radosti a naděje než smutku a strachu.
Je potěšující právě v tom, že tu „blbou náladu“ kolem nás nerozmnožuje, a to
přesto, že si o nás lidech žádnou iluzi nedělá a vidí nás realisticky a
pravdivě. Zlé věci se tu nezastírají. Vždyť součástí vánočního evangelia je
přece také vylíčení toho, jak tvrdé to bylo, když císař Augustus vydal odněkud
od zeleného stolu v Římě příkaz k soupisu lidu a majetku a bylo mu jedno, že po
dlouhé cestě se musí trmácet i spousta těhotných žen a malých dětí.
Ale vánoční evangelium je
pro mne především výsostné svědectví o tom, co na tuto cizotu světa říká Bůh,
jakým způsobem na ni reaguje On, jak do ní vstupuje a k čemu nás potom také vede
a chce upotřebit. Vánoce nejsou především o cizotě světa, ale o Božím
jedinečném sklonění do toho všeho. V celém životním příběhu toho narozeného
dítěte se nám otvírá nový pohled na Boha, kterého jsme někdy odsunuli někam do
nadoblačných výšin. Smíme poznávat Boha v tom, co přinesl do našeho světa Ježíš,
nacházet stopy jeho působení v Ježíšově životě i v tom, že nakonec ani na kříži
neproklíná, ale odpouští.. To je ta cesta Boží do té naší lidské cizoty. Nedá se
to jinak vyjádřit, než že je to cesta lásky, odpuštění, slitování, solidarity,
odmítnutí tvrdosti a násilí. To je ta výsostná naděje víry, pro kterou si
chodíme ke slovu Božímu, která na nás dýchne jako dech toho obnovujícího Božího
Ducha z každého Ježíšova slova i činu, k této naději nás zvou i Ježíšovy strmé
výzvy v kázání na hoře. Milujte své nepřátele, dobrořečte těm, kdo vás
proklínají. Jak je to možné? Jak to dokázat? A přece cítíme hlubokou pravdivost
těchto slov, to, že nás vedou k tomu co má v tomto světě skutečnou naději, i
když k tomu budeme sami vždycky pouze jenom směřovat, i když k tomu budeme stále
jenom na cestě, ale právě ta zvěst o plném Božím sklonění nás v tom může
posílit a k tomu nás znovu nasměrovat, vyzbrojovat. Vánoce – to je
naděje, která přichází od Boha. A tak se o vánocích víc bojím toho, zda budeme
umět srozumitelně tuto naději zprostředkovat člověku dneška, než toho, že by ji
rozmělňovalo nějaké nakupování. Vždyť i za tím vánočním shonem je jenom
podvědomá touha po tom být si blízko, obdarovat druhého….. vystoupit z té izoty…
Bůh se sklonil k nám. To je vánoční naděje. A tak jako když Ježíš později
vstupuje do smutného údělu nemocných a všelijak odstrčených a oni prožívají
skutečnou radost a přijetí a novou chuť do života, tak i ve vánočním evangeliu
je více toho pozvání ke světlu a naději, než tmy a strachu. A o to světlo
a naději jde. To potřebujeme a to potřebují dnes lidé do svých problémů.
S námi Bůh – Immanuel. To jméno Immanuel bylo skryto už v tom Jménu, které
kdysi uslyšel Mojžíš na hoře Oréb - Jsem, který jsem s tebou. To jméno provázelo
celou existenci toho lidu, který v mnohém dělal Pánu Bohu ostudu, ale nikdy se
nevzdal toho, že ho Bůh provází a nevzdal se toho nakonec ani uprostřed
tragických dějinných zvratů. To je střed poselství vánočního času. S touto
nadějí, která je v Bohu, se potřebujeme setkávat, té se potřebujeme duchovně
nadýchat a přijmout ji zase jako živou vodu do svého života a vyrazit s ní třeba
i do toho těžkého, co jsme ze sebe nesetřásli a nesvlékli někde před vchodem do
modlitebny, ale co třeba i skrytě, táhneme i těchto svátcích s sebou. Bůh
s námi v Kristu. Tím důvodem k veliké radosti nebyl už tehdy nějaký utěšený
stav světa, ani dobrá vůle lidí. ve které by se na sebe všichni víc a víc
usmívali, citlivost vždycky zvítězila nad neurvalostí, solidarita nad sobectvím,
odpuštění nad nenávistí a zdraví nad nemocemi. Toužíme po tom, to ano, k naší
víře tato touha také patří, ale zároveň vidíme, jak my sami jsme v tom všem tak
křehcí, zranitelní, vztahovační…. Tím důvodem k veliké
radosti je bezbranná a nesamozřejmá důvěra, ke které nás zvou bibličtí svědkové,
že se mezi nás, se vším tím, co táhneme s sebou, jednou provždy vklínila Boží
láska, Boží přítomnost, Boží solidarita, aby nás už nikdy neopustila.
O to prosme, aby nás vždycky
držela, provázela, posilovala, ale někdy také zneklidňovala a z falešného klidu
vyváděla ke skutečnému zdroji pokoje a tak nás vnitřně měnila a zabavovala si
pro sebe. Takový je Bůh, jehož slovo si získalo i naši životní důvěru a jemuž
chceme v životě dobrovolně naslouchat. Je s námi a stojí o nás navzdory všemu,
co nás od něho vzdaluje. Bůh s námi v Kristu. Bůh jako Immanuel. To je to
světlo, které svítí ve tmě a žádná tma už ho nemůže nadobro pohltit. Apoštol
Pavel to vyjádřil prostým vyznáním, které rozhodně není jenom vyznáním
připomínaným pro čas lidského konce: Nic nás nebude moci odloučit od lásky
Boží, která je v Kristu Ježíši, našem Pánu. Ta jeho láska nás vždycky bude
vyvádět z temnoty ke světlu, ze strachu k odvaze a ze sevřenosti a zotročenosti
ke svobodě. To je vyznání dobré naděje uprostřed života se všemi jeho radostmi i
bolestmi. To je důvod k tiché vánoční vděčnosti a také k odvaze nespokojovat se
s věcmi tak, jak jsou. To je také potěšení pro všechny, kdo si třeba právě o
těchto vánocích kladou úzkostné otázky a neprožívají šťastné a veselé.
V tom smyslu jsou vánoce opravdu svátkem víry, upřené k Bohu.
Vždycky o vánocích si vzpomenu na
výtvarnou karikaturu, které byla před řadou let přetištěna v časopise Český
bratr, na které je zobrazen člověk s velikým transparentem: Bůh tu není a
zároveň je ten člověk i s tím transparentem nesen v otevřené Boží dlani. To
je pro mne vyjádření dobré naděje vánočního evangelia. Takový je Bůh,
kterého smíme chválit, kterému můžeme důvěřovat, ke kterému se můžeme modlit.
V Kristu a v celém jeho životě vstoupil se svou láskou do našeho světa a znovu
do něho vnáší skutečnou sílu a moc milosrdenství, bezbranného odpuštění,
slitování, svobody, přijetí, otevřenosti. A tahle kristovská proměna začíná
nenápadně v narození bezbranného betlémského dítěte a dodnes pokračuje tak, že
jsou třeba jednotlivci oslovováni a zastavováni jeho slovem. A všimněme si:
Posly této dobré zprávy jsou nejprve andělé. Je to něco, co přichází do našeho
světa skutečně od Boha,. Také to dnes trochu nesrozumitelné: Aj, panna počne,
chce upozornit, že to, co se připravuje, přichází od Boha, my sami jsme na to
krátcí, ale u těch andělů to nekončí. To, co je Boží, chce být dále předáváno
živými, chybujícími lidmi. A tak jsou tu pastýři, je tu pak i ta Maria, je tu
spravedlivý Josef, jsou tu dokonce pohanští mudrcové a později rybáři a další a
další, které si tato Boží láska zastavila a zastavuje. Skrze obyčejné lidi,
kterým víra otevřela oči pro Boha, který je s námi, se ta zvěst dostala i k nám
a u nás by se neměla zastavit. Bůh je světlo a není v něm žádné tmy. K němu nás
odkazuje narození Kristovo. O té cizotě kolem víme. Ale víme ještě mnohem víc ve
svém srdci o tom světle? Žijeme z toho světla Boží přítomnosti, která nás chce
provázet i těmi nejtemnějšími chvílemi a sahá až za hrob? Amen |