Kázání ze dne 8.4. 2012
(Velikonoční)
Text: Marek 16, 6
Čtení: Mk 16, 1-8
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Sestry a bratři,
V pravoslavné církvi končí
velikonoční vigilie společným chvalozpěvem: Kristus byl vzkříšen, byl vskutku
vzkříšen. Ustoupila temnota hrobu. Kámen, který měl být definitivní tečkou za
Ježíšovým životem a jeho poselstvím, je odvalen. Něco se stalo nezávisle na
nás…. Něco, co od velikonoční neděle obnovuje naši naději, víru, odvahu, důvěru
ve spravedlnost a konečné vítězství odpuštění a smíření mezi lidmi navzdory
všemu zlému. Ten div se stal od Boha. To nám dosvědčují všechna evangelijní
svědectví o příchodu žen k Ježíšovu hrobu na prvním místě. Nejsou to
zprávy nezaujatého pozorovatele. Všechny evangelijní zprávy o vzkříšení jsou
slovy věřících lidí, kteří nám tím zároveň předávají vlastní zkušenost víry: Ten
Živý nás samotné v životě zastavil, a proto se teď ke vzpomínce na nález
prázdného hrobu vracíme a promýšlíme její smysl a dopad pro náš život. Ani dnes
nemůžeme poselství velikonoční neděle předávat jinak, než z víry k víře. Vždyť i
za liturgickým chvalozpěvem „ Kristus byl vzkříšen“ který dnes všude zaznívá
z otevřených křesťanských kostelů, a který opakuje i papež na svatopetrském
náměstí v mnoha řečích světa, je také tato hluboká zkušenost víry s tím Živým,
zkušenost, že pod vlivem jeho slova se mění lidský život, napravují poničené
vztahy, probouzí se citlivost k potřebným a všelijak ponižovaným, a objevuje se
nelaciná naděje i tváří v tvář nevyléčitelným nemocem a smrti. Zkušenost
předávaná z generace na generaci. Ještě před rokem 1989 jsem ve vítkovickém
sboru křtil vážně nemocného mladého muže, který uvěřil v nemocnici při četbě
bible, kterou mu tehdy v zaměstnán neokázale a nevtíravě í nabídl náš kurátor.
Jeho vyznání pro mne dodnes zůstává svědectvím o divu velikonoční neděle a o
každých velikonocích si ho připomínám: To, že je Ježíš živý, poznávám já, dříve
přesvědčený ateista v tom, že jsem tu teď mezi vámi jako věřící člověk…. Bez
toho, co se stalo nezávisle na nás, bychom tady ani my jako věřící lidé prostě
nebyli.
A přece cítíme, jak je každé slovo, kterým
chceme vyjádřit skutečnost, že Ježíš je živý i dnes, nedostatečné. Že je to
jenom náš lidský pokus a pokus těch, kdo nás předešli, najít nejvýstižnější
výraz pro tu skutečnost, že Ježíš vstupuje se svým poselstvím překvapivě i do
našeho života, že oslovuje a mění životy lidí i dnes, že v nás probouzí důvěru,
naději, že nám klade otázky, které bychom si jinak nekladli, že ruší poslední
moc smrti a všeho, co k ní ukazuje a nedovoluje nám, abychom se, jak se někdy
falešně říká, skláněli před jejím majestátem. Jak říká výstižně Tomáš Halík, je
to tajemství něčeho tak nového a velikého, že všechny naše definice a teorie
„praskají ve švech“, chtějí-li to zachytit do slov a obrazů, které už známe. A
přece to slovo, které se to v bibli pokouší vyjádřit, totiž to, že byl
vzkříšen je jedinečné v tom, že ukazuje od nás samotných k Bohu.
Dokonce od Ježíše samotného k Bohu. Když řekneme „byl vzkříšen“ máme tím na
mysli jednání Boží. Je to prostě odkaz k novému Božímu stvoření, které vyhlížíme
i uprostřed všech našich nedokončených zápasů a zlomkovitosti našeho života.
Máme na mysli to, že se nebeský Otec takto jednou provždy přiznal ke svému Synu,
jehož cestu lidé odmítli. Vzkříšením říká Pán Bůh své definitivní ANO ke
svědectví celého Ježíšova života, tak tomu ve své víře rozumím. Ježíšovi se
dostává té nejvyšší Boží rehabilitace, která je k užitku nám všem. A na tomto
Božím ANO, stavíme pak i my svá malá životní ANO ke Kristu, jak to opět výstižně
formuluje Tomáš Halík ve svých zacheovských meditacích.
Od Boha se to stalo, připomíná evangelium
velikonoční neděle A my sami musíme vděčně vyznávat, že to, co nás nakonec
v našem životě drží, není naše víra, ve které bychom byli vždycky tak kovaní a
pevní, ale že je to nakonec div a zázrak toho, že nám Pán Bůh zůstává navzdory
všemu věrný. To je to nejpevnější, co i nás vede uprostřed života a nakonec nás
to nese i tam, kde sami vidíme už jen ten zavalený kámen k hrobu a zavřené dveře
krematoria. Boží div- to je přece to, co prožijí také ženy, přicházející první
den po sobotě k hrobu. Přicházejí, aby drahou mastí pomazaly Ježíšovo tělo. Není
to úplně málo. Je v tom kus vyznavačské odvahy, když uvážíme, že byl Ježíš
ukřižován jako politický buřič. Ale právě v souvislostí pašijí klade evangelista
Marek důraz na to, že Ježíš byl už přece k pohřbu pomazán v Betánii, ženou,
která vylila na jeho hlavu vzácný nardový olej. Tehdy před jeho ukřižováním to
byla ta prorocká chvíle, kdy se neznámá žena přiznala svým činem k Ježíšově
cestě odpuštění a smíření až do konce. A takto se k ní máme v našem životě a
v našich vztazích k druhým lidem přiznávat i my, na této cestě máme svého Pána
následovat, této cesty se máme vždycky znovu ve svém životě odvažovat a ne z ní
jenom uhýbat.
Ale sílu k tomu nenačerpáme a nebudeme
obnovovat, když bychom byli odkázáni na pouhé naše pouze balzamování vzpomínky
na Ježíše. Pouhé vzpomínání nestačí na to, aby se stalo silou k životu. Vposledu
staví evangelijní vyprávění velmi provokativní otazník živé víry nad každým
uctivým a třeba i statečným balzamováním Ježíšovy památky. Nad pokusy nějak
zakonzervovat to, co bylo. Nad počínáním hrstky věrných, kteří cítí odpovědnost
za to, aby zachránili aspoň něco z Ježíšovy památky v tomto světě, aby se úplně
nerozpadla. „Zbytečně mezi těmi, kdo v prach se navrací, hledáte Pána svého,
hroby jsou pro mrtvé, ale ne pro živého. Vzpomeňte, co slíbil váš Mistr, Ježíš
živý a znovu čekejte veliké Boží divy. K čemu jsou balzámy, hrobky a mauzolea,
když je teď před námi svátek vzkříšení těla“. Tato píseň Miloše Rejchrta,
nádherně vyjadřuje skutečnou naději víry, která nespočívá v nás, ale jedině
v Bohu. Nemusíme to tu jenom statečně doklepávat jako sirotci po Kristu, tak
jako stateční francouzští vojáci u Waterloo. Ne, Kristovo živé slovo probouzí
novou touhu po životě s ním a má přesvědčivou sílu, i když se třeba v této době
může přesouvat z naší unavené Evropy spíš do Afriky nebo do Latinské Ameriky.
Byl vzkříšen, není zde. Balzamovat a uchovávat s úctou jeho památku můžeme bez
něho. Ten Živý není tam, kde bychom chtěli nějak křečovitě zachraňovat aspoň
něco z křesťanských hodnot a vnucovali je moralisticky svému okolí. To se dnes
ukazuje jako mrtvé. Byl vzkříšen. Od Boha se to stalo a my sami se spíš
otvírejme jeho zachraňující přítomnosti. Právě v souvislosti s velikonoční
zvěstí můžeme také lépe porozumět provokativnímu Ježíšovu slovu: Nech ať mrtví
pochovávají své mrtvé. Ty ale jdi a zvěstuj království Boží. (L 9, 60). A
smíme-li se vůbec odvážit mluvit o nějakém důkazu Kristova vzkříšení, pak
jedině v tom, že jsou tu noví lidí, kteří v evangeliu poznávají cestu života, a
vydávají se po ní, i když mohou někdy působit jako snílkové a tak trochu
blázínkové. Ten jediný důkaz Kristova vzkříšení je v tom, že už na začátku
po té první neděli vzkříšení tu byli učedníci, které si ten Živý znovu zastavil,
oni přestali prchat do Galileje, vrátili se a jejich život dostal nový směr,
obsah a cíl. Od Boha se stal tento div, že se živí lidé stávají svědectvím o
novém životě v Kristu. I ten Petrův život, který se zdál tak zpackaný, když Petr
svého Mistra zapřel, dostává teď nový směr. Právě on uslyší jako první, že Ježíš
předejde i jeho a znovu si ho zavolá za sebou. Jak je to všechno jinak, než
bychom čekali. Poselství o živém Kristu nenesou už od dob Petrových do světa
žádní siláci víry, ale ti, kdo na sobě samých zakoušejí, co je to síla Kristova
odpuštění a milosrdenství. Znovu je povolán ten, který zapřel, znovu jsou
povoláni ti, kdo se rozutekli. Znovu ožívají i sbory, o kterých jsme si už
mysleli, že tam všechen duchovní život skončil. A co ty ženy: Zatím nikomu nic
neřekly, protože se bály. Co by na nich samotných bylo, svědectví by se
zastavilo u nich samotných. Teprve setkání s tím Živým změní i jejich život. Po
lidsku viděno je tu nepříliš přesvědčivá hrstka lidí, která se v setkání s tím
Živým začíná měnit ve vyznavače a stává se zárodkem Kristovy církve. Dodnes
paradoxně platí, že živé evangelium nesou do světa často slabí Petrové. Snad
také právě proto, abychom na jedné straně věděli o své odpovědnosti za duchovní
bohatství, které jsme přijali, ale abychom si na druhé straně nemysleli, že věc
Boží v tomto světě stojí a padá s námi a s našimi sbory. Poselství velikonoční
neděle není o tom, co jsme se zvěstí Ježíše Krista udělali my. Je o tom, co s
ním udělal Bůh. Vzkřísil ho z mrtvých. A díky za to, že to slovo se u těch žen
nakonec nezastavilo, ale oslovilo a oslovuje po dvou tisíciletích i nás. Amen |