TEXTY
FOTOGALERIE
HISTORIE SBORU
Kázání ze dne
29.3. 2013
Text: Marek 14, 32-42
Čtení: Iz 53, 1-5
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Milé
sestry a bratři,
když čteme pašijní vyprávění, tak se v něm stále setkáváme s Ježíšovou
opuštěností. Už v getsemanské zahradě zůstává ve své modlitbě sám. Pak je zatčen
a odveden do veleknězova domu a v tu chvíli ho všichni definitivně opustí a
utečou. Ani jeho nejbližší učedník Petr, který ho přece jenom sleduje až do
veleknězova dvora, ale nakonec neunese Ježíšovu bezbrannost a třikrát ho zapře.
Ježíš je sám i před Pilátem a mezi vojáky a podle Markova i Matoušova shodného
svědectví nakonec umírá na kříži se slovy prvního verše 22. žalmu: „Bože můj,
Bože můj, proč jsi mne opustil? “
Do Getsemane přichází Ježíš jještě se svými 11 učedníky. Jidáš, kterého
Ježíšova bezbranná cesta už dávno zklamala a nenaplnila jeho očekávání, se během
poslední Večeře vytratil do tmy, a v této chvíli ho už dávno zradil saducejským
kněžím. A pak už s ním jdou stranou jen ti nejbližší, Petr, Jakub a Jan: „Má
duše je smutná až k smrti. Zůstaňte zde a bděte“. A přece ani oni nejsou té
poslední solidarity schopni. Jen tím završují to, co provází Ježíšovu cestu od
samotného počátku. Chystá se do Jeruzaléma, kde ho nečeká královský trůn, ale
utrpení a tak s nimi o tom otevřeně promluví. A už ho Petr bere stranou a pokárá
ho tak tvrdě, že mu Ježíš musí říci:Jdi ode mne, satane. Zařaď se konečně za mne
a nechtěj mě mít podle svého vlastního obrazu. A když pak začne o svém utrpení a
smrti mluvit potřetí, dohadují se právě učedníci Jakub a Jan, kdo z nich je
největší a jak si rozdělí posty po Ježíšově pravici a levici, až se slávou
dorazí do Jeruzaléma. Nerozumějí mu ani trochu a tak s ním nakonec neunesou ani
jeho modlitbu.
Ale vždyť ta opuštěnost Ježíšova, se, sestry a bratři, opakuje až dodnes.
Všude, kde nemáme vnitřní odvahu víry spolehnout se v důvěře na pravdivost
jeho evangelia pokoje a kde v praxi života s jeho skutečnou proměňující
pomocí prostě nepočítáme a stejně jednáme podle jiných měřítek. Osamělost
Ježíšova se opakuje až trapně často v dějinách církve, která se bez zachvění a
bez vnitřního studu mnohokrát věnovala, s jeho jménem ve šítu, zájmům zcela
sobeckým, mocenským a panovačným. A jsme od tohoto pokušení úplně svobodni i
dnes? Zůstaňte zde a bděte se mnou– musíme přiznat, že to nedovedeme.
Příběh spících učedníků v Getsemane je i příběhem naším a příběhem naší víry. Ta
vnitřní únava se projevuje všude, kde nám schází výhled a důvěra v Boží sliby,
kde nemáme odvahu spolehnout se na to, že Pán Bůh může skrze to bezbranné
Kristovo evangelium a jeho blízkost v životě i dnes mnohé měnit. Ta únava se
dostavuje všude, kde se ztrácí radost z drobné věrné práce pro evangelium, kde
se začíná kalkulovat a odhadovat, na co máme a na co ne. A kde začneme podléhat
lákavému pokušení měřítek úspěchu a necháme se tím zaskočit a zakomplexovat. Ta
únava je viditelná často i uprostřed aktivity tam, kde se začne pomalu vytrácet
neatraktivní péče o jednoho jediného člověka, o jedno jediné dítě. Kde se
začínáme i v církvi příliš zabývat tou duchovně tak nebezpečnou otázkou, co se
ještě vyplatí a co už ne.
My toto všechno smíme dnes, kdy si zvěstujeme Kristovu oběť pro nás, nejenom
obecně pojmenovávat jako pokušení, ale především to před Pánem Bohem máme
vyznávat jako svou vinu a hřích. Ale scházíme se dnes také proto, abychom se
s vnitřní pokorou a s pravdivým vyznáním vlastních selhání, vin, překrucování
náročného Ježíšova slova, navzdory tomu zvedli a znovu přijali Kristovo pozvání
ke stolu Páně. A slavili společně večeři Kristova odpuštění a nového začátku, ke
které nás muže pozvat jedině On sám a my si to pozvání můžeme jenom s velikou
bázní a třesením vyřizovat jako Boží nezaslouženou milost. Můžeme to,
bratři a sestry, udělat jenom proto, že Pán Ježíš v Getsemane s Bohem skutečně
bděl a promodlil se k tomu, že sám tu těžkou cestu na kříž ani ve své
opuštěnosti nevzdal, ale že na té cestě bezbranného milosrdenství vytrval až do
konce. S vyznáním vlastních vin, ale také s radostí z nezaslouženého
odpuštění, četli pašijní příběh už první generace křesťanů a čtěme jej takto
dodnes. Čtěme jej tak jako oni ve světle víry, že k tomuto naprosto osamělému
zápasu a oběti Ježíšově se Pán Bůh přiznal, že k této cestě Kristově pověděl
v to nedělní velikonoční ráno své jednoznačné: ANO. Že svůj život můžeme žít
navzdory všem našim selháním ve víře v Syna Božího, který pro nás umřel a pro
nás je také živ. Tak málo dovedeme stát Kristu na jeho cestách tichosti a
pokoje po boku a přece smíme vždycky znovu nezaslouženě přijímat odpuštění a
povzbuzení k vnitřní obnově, které nám otevřel svým křížem a vzkříšením.
A tak poznáváme to, co poznávali už první čtenáře Markova evangelia: Že
v Ježíšově osamělé cestě z Getsemane, přes židovskou radu a přes Piláta a vojáky
až na kříž, se řešila otázka také našeho a mého hříchu, našeho a mého vzdálení
od Boha a jeho vůle s mým životem. A můžeme spolu s těmi prvními čtenáři docela
prostince vyznávat: Ježíš na kříži zaplatil svým životem také za to, že i my,
že i já, jsme se vnitřně odvrátili a odvracíme od Božích cest, kterými jsou
milosrdenství a pravda, láska a věrnost. Poznáváme se v Petrovi, který
Ježíše až s bohoslužebnou slavnostností vyznává jako Mesiáše a Krista, a přece
jej vzápětí kárá, když mluví o svém utrpení a o tom, že jít za ním znamená brát
na sebe kříž nepochopení až bláznovství a někdy i úplné osamělosti. Poznáváme
pokušení církve i své vlastní v učednících, kteří se točí zcela hloupě kolem
vlastní prestiže, kolem svého já, zatímco Ježíš jde cestou služebníka. Kolem
tolika prkotin se někdy točíme a přitom nám uniká to nejdůležitější: Pojďte za
mnou.. Poznáváme se v těch nejbližších, kteří ve chvíli jeho největšího zápasu
s ním nedokážou bdít, nedokážou s tím unést ty těžké a mnohdy nezodpovězené
otázky života, protože je přepadne vnější i vnitřní únava.
A právě v tu chvíli můžeme nahlédnout do Ježíšovy modlitby. A ta nám
osamělého Ježíše přibližuje našemu reálnému životu, dělá z něho našeho lidského
bratra. Ježíš se tu nemodlí jako někdo, kdo by měl v životě naprosto jiné
podmínky než my a tak by nám mohl zmizet někam do nadoblačných výšin, ve kterých
se my prostě nepohybujeme. „Ten se měl, když věděl dopředu, jak to všechno
perfektně dopadne“ říkají mnozí a je za tím zároveň zdvořilé odmítnutí :
Nezlobte se, ale taková víra není pro život. Není pro život, jaký ve skutečnosti
je. A z Ježíše, našeho bratra, se pak stává jakýsi herec v předem napsaném Božím
scénáři. Takový Ježíš by do propastných otázek života, na které nelze sypat
snadné odpovědi, opravdu neměl co říci. A je smutné, že i mnoho křesťanů ho
takto vnímá a někdy i prezentuje před ostatními a bojí se přiznat, že Ježíš, Syn
Boží, musel zápasit s vlastní slabostí, s pokušeními, se strachem a pochybnostmi
a že právě v tom je ta spása, kterou přináší a ten jeho život pro nás tak
pravdivý a věrohodný. Právě jeho modlitba v Getsemane je jasným biblickým
vyznáním, že Ježíš neměl vítězně vybojováno nic předem. Že skutečně zápasil o
vnitřní blízkost Pánu Bohu, o nalezení Boží vůle i o smysl utrpení a bolesti
zcela v podmínkách našeho světa….. A byl to zároveň zápas o to, aby setrval na
cestě bezbranné tichosti, pravdivé služby a důvěry, že smíření a odpuštění
nakonec přece jen přinese do všeho dovšeho zlého změnu, obnovu a skutečnou
naději. Tato cesta nebyla a dodnes není ani samozřejmá, ani snadná, ani
slabošská, ani laciná. Modlitba v Getsemane je pro mne svědectvím, že spásu,
odpuštění a pozvání k následování přijímáme od toho, kdo na sobě samém
zakusil všechna pokušení jako my, jak to přesně vyjadřuje dopis Židům.
Přesto zůstal zajedno s Bohem, který vybíhá vstříc svým ztraceným synům a dcerám
a touží je opět získávat na svou stranu tímto bezbranným způsobem a nikdy už ne
jinak!
Ale slyším
z dnešního textu také to, že sám Ježíš touží ve chvíli pokušení po posile a
vnitřní blízkosti těch, které si oslovil. „Zůstaňte zde a bděte. Bděte a
modlete se, abyste neupadli do pokušení“. Bdít s Kristem. Nezjednodušovat a
nezplošťovat život vytěsňováním a odháněním nesnadných otázek. Někdy i pravdivě
mlčet, než do všeho lacině kecat. Unést v životě i tu mnohou skrytost Božího
působení, unést situace, na které nemáme žádné odpovědi a přesto se Pána Boha
nevzdáme, zůstaneme mu v životě věrní. Ježíš touží po tom, aby ti, kdo zaslechli
jeho pozvání ve svém životě, sdíleli spolu s ním zápas o věrnost Bohu který sám
je věrnost, láska, a milosrdenství. I Pán Bůh touží po tom, abychom vnitřně
porozuměli jeho cestám a tak „bděli s Kristem v Getsemane“, v časech světla i
temnoty, radosti i pokušení. Buďte bdělí, bděte: Otvírejte svá srdce i mysl
Bohu, který není tvrdým soudcem, ale spíš trpí každou tvrdostí svých dětí.
Otvírejme se působení jeho Ducha, aby i v našich životech mohlo vyrůstat dobré
ovoce lásky, radosti, pokoje, trpělivosti, laskavosti, dobroty, věrnosti a
tichosti. Když si dnes připomínáme, že Kristus zemřel pro nás, že nám svou obětí
otevřel smíření s Bohem a opuštění vin, pak mějme také na paměti jeho výzvu,
abychom v tomto světě bděli spolu s ním. Ať nás k tomu posiluje každá bohoslužba
i každý společný stůl Páně. Amen
|