Kázání ze dne 6.4. 2012
(Velkopáteční)
Text: Lukáš 22, 47-53
Čtení: 1 Kor 1, 18-25
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Sestry a bratři,
podle svědectví evangelisty Lukáše,
je Ježíš od svého modlitebního zápasu v getsemanské zahradě už pouze vydáván.
Chrámová stráž ho vydává židovské radě, židovská rada Pilátovi, Pilát Herodovi,
Herodes opět Pilátovi a ten pak vojákům a vojáci k ukřižování. Ty, kteří
jej takto předávají jeden druhému, Ježíš nesoudí. Většinou sám neříká nic
a oni soudí jeho. Pašijní vyprávění je, milí přátelé, vlastně jedním velikým
soudem nad Ježíšem a nad jeho svědectvím o Pánu Bohu. Nerozumíme ti, Ježíši,
do našeho světa se nehodíš. Mezi sebou tě nechceme, nechceme slyšet, co nám
říkáš, jsme už zvyklí jednat v životě jinak. Přesně to vystihl Fjodor
Michailovič Dostojevský ve scéně setkání Ježíše s Velkým Inkvizitorem v Bratřích
Karamazových. Už tě nepotřebujeme, odejdi, zařídili jsme se i jako církev ve
světě bez tebe... A tak Ježíš odchází, když předtím políbí Velkého Inkvizitora
na jeho bezkrevná ústa. Takovým odmítnutím je vlastně už Jidášova zrada, o které
jsme přemýšleli na Květnou neděli. Blízko k takovému odmítnutí mají také Jakub a
Jan, kmenoví Ježíšovi učedníci, když se právě ve chvíli, kdy Ježíš potřetí
předpovídá své utrpení, starají nejvíc o to, kdo bude mít místo po jeho levici a
pravici ve chvíli politického triumfu v Jeruzalémě. Ježíšovo svědectví o Bohu a
jeho moci, je ale naprosto jiné. Porozuměl mu náš pozoruhodný myslitel a filosof
Emanuel Rádl, když zcela civilně a necírkevně mluvil o bezbranném Bohu, který do
našeho světa někdy přichází také v hodných lidech. V tom, jak Ježíš jedná,
přehodnocuje Pán Bůh zcela představy o nápravě věcí lidských. Je to náprava,
která není možná bez ochoty ke zcela osobnímu pokání a obratu. Náprava, která
začíná u mne. Ježíšovo uzdravující slovo proniká klidně až do kasáren, když dá
za příklad víru kafarnaumského setníka, který by z věrouky zkoušku nesložil. Sám
se pozve až do domu celníka Zachea, člověka, který svou pochybnou živnost spojil
s prací pro okupanty a naučil se v tom všelijak kličkovat. Ale ten člověk přesto
cosi hledá, není mu zatěžko vylézt na strom, aby v úkrytu před druhými mohl
Ježíše přece jen uvidět. A to už to je pro Ježíše dostatečný signál k tomu, aby
jednal zcela jinak, než se očekává.. Navzdory reptání a nesouhlasu zbožných se
zcela suverénně pozve právě do jeho domu a Zacheův život tím setkáním nabere
docela jiný směr. Ježíšův celý život, to je stále se opakující důraz, že Bůh je
ten, kdo hříšné přijímá, kdo se protiví lidem pyšným ale naopak těm, kdo jsou
pokorní, dává svou milost. Radikalismus lásky, který nezraňuje a není fanatický.
Radikalismus, který neproměňuje jako mávnutím kouzelného proutku neutěšené
vnější poměry, ale navzdory vší bezbrannosti proměňuje srdce člověka. Ježíš se
stává služebníkem všech, je mezi námi jako ten, který slouží, ale nikdy se
nestane služebníkem našich vlastních představ a cílů. I ve svém mlčení zůstává
suverénně jiný a svůj. A z této cesty jej nesvede ani nepochopení jeho
nejbližších, ani zrada a odmítnutí. To je, sestry a bratři, strhující životní
svědectví o Bohu, který všechno své jednání s námi vsadil na tak křehké,
zranitelné a bezbranné skutečnosti, jakými jsou lítost, odpuštění, obět a láska.
A to do všech důsledků.
To si dnes
z Božího slova připomínáme. Že se Pán Bůh ani lidským odmítnutím svého Syna ve
své lásce neunavil. Naopak: Nepřestává nás oslovovat a touží nás získat na svou
stranu, i když to, k čemu nás v Kristu vede, může často vypadat i v dnešním
světě jako naivita a bláznovství. Ale vždyť už apoštol Pavel, jak jsme si
minulou neděli také připomněli, mluví právě o tomto bláznovství jako o Boží
moci, která jediná nás zachraňuje.
Podle
Lukášova evangelia říká už starý Simeon Ježíšově matce, že Ježíš bude znamením
záchrany, ale znamením, kterému se bude odporovat. A ten odpor vrcholí právě ve
svědectví pašijí. Někdo, asi z okruhu Ježíšových učedníků vytáhne meč, aby
Mistra bránil. Jedná se o zoufalou snahu vyjádřit mu solidaritu, nebo o poslední
pokus vyprovokovat Ježíše, aby skončil s tou svou bezbranností a konečné ukázal
skutečnou moc? Ať tak, či onak, nic se nestane. Ježíš tuto cestu výslovně
odmítne. A tak jeho kříž zůstává dodnes otazníkem nad každým řešením lidských
konfliktů, při kterém, když se kácí les, létají třísky, protože to prý jinak
nejde. Jako křesťané bychom si velikonočním svědectvím o Ježíšově cestě kříže,
měli nechat mnohá násilná řešení konfliktů v tomto světa aspoň pořádně
zproblematizovat, aspoň zástupně za druhé vyznávat své viny, že to
nedokážeme jinak, že už v tomto zamotaném světě nemáme odvahu a víru v řešení
jiná. Ve světle Kristova kříže je vyznávání vin opravdu tím nejdůležitějším,
co můžeme věrohodně udělat. Pane, máme se bít mečem? Přestaňte s tím, tudy
cesta nevede. Od doby Ježíšova osamělého zápasu v Getsemane a jeho oběti na
kříži, jsou všichni horliví Boží bojovníci s mečem, odvolávající se na Boží
spravedlnost, nepřijatelní. A měli bychom být velice ostražití, když slyšíme
z křesťanských zemí děsivě zjednodušující pseudokřesťanská hesla o boji proti
všelijakým říším zla. „Když tě jako lotra zatýkali, mohs je o své síle
přesvědčit, Petra v dlani meč teď přímo páĺí a přeces mu zakázal se bít“,
zpíváme v pašijové mládežnické písni Miloše Rejchrta. A právě v této klíčové
chvíli, říká jiný evangelista, Marek, ho všichni opustili a utekli. A on půjde
touto cestou sám a sám, aby nás pak svou obětí a odpuštěním zastavoval,
problematizoval naše řešení a dával naději, že to může být přece jen ještě
jinak.
S Ježíšem
se tu v getsemanské zahradě setkává ještě další skupina lidí: Přicházejí ho
zatknout velitelé chrámové stráže, kněží a starší. Tedy nejen vojenská suita,
ale spolu s ní také členové rady, strážci kultu a Božího zákona. Podle Lukáše
zde defiluje v této chvíli celá starozákonní církev i se svými duchovními
představiteli. Přicházejí, aby Ježíše ze světa odstranili a uklidili. Je to
ovšem pouze logické vyústění toho, co předcházelo. Ježíš byl přece už dříve
odmítnut, když připomněl, že každý kostel a každá bohoslužba má svůj smysl jen
tehdy, když je místem modlitby a znamením Boží blízkosti pro všechny potřebné,
nemocné, postižené i pro děti. Už tehdy pak odešel z vnitřně vyprázdněného
chrámu do Betánie, domu trápení. Byl odmítnut, když nad hotové duchovní
principy, třeba časem prověřené, postavil konkrétní zájem o člověka v jeho
nouzi, a proto uzdravoval i v sobotu. Byl odmítnout, když svým radikálním
přijetím člověka takového, jaký je, odsoudil všechno, co tomuto milosrdenství
neslouží a co k němu neotvírá cestu. Stále to zneklidňující Boží milosrdenství,
se kterým nebudeme my sami nikdy hotovi, které nás bude i v církvi a ve sboru
vždycky předcházet, mít předstih, předbíhat, zahanbovat, ale také skutečně
zachraňovat. Vždyť i dějiny Kristovy církve, na které se někdy tak snadno, bez
přiznání mnohých vin odvoláváme jako na své evropské kořeny, jsou paradoxně také
dějinami zatemňování Boží lásky a převracením cesty oběti, kterou šel důsledně
náš Pán. Toto je vaše hodina, říká Ježíš těm, kdo ho přišli zatknout a odstranit
ze světa. Hodina tmy.
A přece
ten nejvlastnější smysl velkopátečního evangelia je v tom, že Ježíš toto
odmítnutí snese, že je snese i od svých nejbližších. Že je odsuzován, ale
sám nesoudí a ještě na kříži vyřkne tu pozoruhodnou prosbu: Otče, odpusť jim,
vždyť nevědí, co činí. Hodina jeho ukřižování vposledu nepatří těm, kdo ho
odmítli, ale Bohu, který nás, vnitřně odcizené, nezaslouženě přijímá.
V tom je nejvlastnější křesťanské poselství Velkého pátku. Že pro Kristovo
milosrdenství a oběť i s námi Pán Bůh stále znovu začíná. Nejčastěji
zcela tiše a osobně, když pro mne kříž Kristův přestává být bláznovstvím a stává
se Boží mocí i pro můj život. Amen |