TEXTY
FOTOGALERIE
HISTORIE SBORU
Kázání ze dne
4.11. 2012
Text: 1 Korintským 18, 30-39
Čtení: 1 Kor 18, 20-29
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Milé
sestry a bratři,
na sklonku pátečního dne jdou ženy, které
přišly z Galileje, za Josefem z Arimatie a vidí hrob i to, jak bylo tělo
Ježíšovo pochováno. Vracejí se domů a vše už připravují k tomu, aby
pomazaly Ježíšovo tělo vonnými mastmi a oleji. To je v této smutné chvíli v
jejich možnostech: Nedovolíme, aby člověk, který pro nás tolik znamenal, odešel
ze světa jako někdo bezejmenný a zapomenutý, uchováme i ve smrti jeho
jedinečnost a důstojnost. Na to stačil i Josef z Arimatie, když s jistou dávkou
odvahy poprosil Piláta o Ježíšovo tělo, zavinul je do plátna, položil do hrobu
vytesaného ve skále a nedovolil, aby bylo hozeno do společné jámy s odsouzenci.
Není to málo. Důstojné rozloučení, vyjádření vděčnosti, úcty. Vždyť dnes často
chybí i to, na co jako lidé stačíme, co můžeme a máme udělat, co patří k našemu
prostému lidství. Mnoho lidí se dnes ze světa ztrácí bez pohřbu, bez rozloučení,
v anonymitě, se smrtí si nevíme rady, nějak nezapadá do toho rychlého tempa
života. Kam se to ženeme a co všechno při tom ztrácíme?
Jediný Lukáš vkládá větu, že ženy zachovaly
sobotní sváteční klid podle příkazu Mojžíšova zákona. Tím nás na chvíli
soustřeďuje na tento mezičas. Mezi pátkem ukřižování a nedělí vzkříšení je
sobotní den odpočinku. Jako by se čas na chvíli zastavil. I v katolické
církvi je tento den jediným dnem bez liturgie. Nezní varhany ani zvony. Co bude?
Kam se život bude dál ubírat? Na co stačíme my sami a na co vůbec ne? A jak je
to, když se setkáme se smrtí jako naprostým koncem lidských možností? Co nás i v
takových chvílích nese a drží? I ty se zastav a přemýšlej, kam se ubírá tvůj
život, přemýšlej o své víře, v čem je zakotvená. Většina překladů zařazuje tuto
větu k oddílu o Ježíšově pohřbu, tak i náš kralický a ekumenický překlad. Ale
podle členění původního řeckého textu evangelia patří tento důraz na
zachování sobotního klidu překvapivě už k oddílu o vzkříšení. Uvádí do něho.
Směřuje k němu. Směřuje k naději, na kterou sami ze sebe nestačíme. To mě
oslovilo. Podle židovské víry je sobota dnem, kdy Hospodin odpočinul od všeho
svého díla stvoření. Ale on chystá ještě něco nového. Chystá nové stvoření, nový
život. Přichází neděle, neděle vzkříšení. Jdeme na bohoslužby... Očekáváme od
Pána Boha něco nového? Očekáváme, že může promluvit do našeho života a vnést do
něho nové světlo, které ten život nasvítí z docela jiného úhlu, než jsme zvyklí?
Očekáváme, že promluví nadějné, uzdravující slovo do všeho, co si přinášíme a
někdy doslova vlečeme s sebou a že to slovo nás skutečně posílí a ukáže cestu
dál a sejme naše břemena? Očekáváme, že i s námi, s naším společenstvím může Pán
Bůh učinit něco zcela nového, tak jak chce on a ne tak jak to chceme my?
Za časného nedělního rána přicházejí ženy k
hrobu s tím, co je v jejich vlastních možnostech a co mohly udělat samy. Ale to
se už ukazuje jako zbytečné. Kámen je od hrobu odvalen. Vstoupí dovnitř, ale
Ježíšovo tělo tam není. Stále sledujeme celé dění pohledem těch žen. To, na co v
tu chvíli stačí, je už jenom jejich bezradnost. Právě Lukáš to zdůrazní.
Bezradnost. Nevíme si s tím prázdným hrobem vůbec rady. Nevíme si rady s
věčností. Není se co divit. Ani ten prázdný hrob není žádným důkazem toho, že
Ježíšova smrt nebyla konec. Kolik variant se nabízí těm, kdo třeba i dnes dorazí
do Jeruzaléma k údajnému hrobu Ježíšovu. Který je ten pravý? Ten v chrámu, nebo
ten v zahradě? A co když Ježíšovo tělo tehdy ukradli? Dokažte nám, že vzkříšení
není jenom chiméra, dokažte život, na který je i smrt krátká. Kříž ano, tomu
ještě rozumím, ale vzkříšení? To po mně nechtějte. Věřím jen tomu, na co si mohu
sáhnout, ohmatat, co je v dosahu toho, co já sám uchopím, probádám, prokouknu.
Nic jiného není.... V některých kruzích takzvaných gnostiků se už ve 2. století
rozšířil názor, že Ježíš vlastně trpěl jen zdánlivě a odešel rovnou k Otci. Náš
život si prožil jenom zdánlivě, nebyl to život skutečně se vším, i s tím těžkým
a nepochopitelným, co k němu patří. Odešel k Otci přímo, nezemřel, proto byl
hrob prázdný... Ale tady to tak není, ještě v pátek bylo Ježíšovo tělo do tohoto
hrobu uloženo, nic nebylo zdánlivé. On na sobě nesl to těžké až do své smrti a
ještě na kříži prosil o odpuštění pro ty, kdo se zadostiučiněním přihlíželi jeho
konci. Právě ten tu teď není. Pro nás dnes je ta dvojznačnost prázdného hrobu
připomenutím, že o vzkříšení Ježíšově nikomu žádný vnější důkaz dát nemůžeme.
To je součást všech evangelijních svědectví velikonoční neděle: Že víra na
vnějších, viditelných důkazech závislá není. A že to není špatně, ale že je to
tak správně. Že právě v tom je síla víry a nikoli její slabost. Že víra je
vždycky pouze bezbranným osobním vyznáním, které je vydáno všanc všelijakému
nepochopení. Vždyť o vzkříšení Ježíšově nesvědčí nezávislí reportéři, ti by tam
také nic neviděli, jen ten prázdný hrob, ale svědčí o něm lidé Kristem
oslovení. Ti, kdo poznávají, že to jeho slovo je nejenom pozváním, ale také
silou ke změně života. Osobní svědectví, to je ta rovina, která odpovídá té
události, která nás všechny přesahuje: Pod vlivem Ježíšova slova vidím svůj
život, jeho smysl, jeho vztahy a cíl v jiném světle, před ním se někdy také
pořádně stydím a uvědomuji si, že nemám být na co pyšný. A přitom vím, že to
nemám ze sebe sama, přestože to nemohu žádným vnějším způsobem dokázat, tak jako
nemusím dokazovat, že je tu láska, i když si na ni nemohu sáhnout. Poznal jsem,
že to oslovení je zázrak, dar, tajemství toho, že se Pán Bůh sklonil do mého
života. Tak to vyznávám. A je to něco , za co mohu jenom poděkovat.
Právě ve chvíli té naprosté lidské bezradnosti
přichází slovo odjinud. Evangelisté to nedovedou vyjádřit jinak, než že tu mluví
o postavách ozářených světlem, který samy jsou jakýmsi oknem do Božího světa.
Proč hledáte živého mezi mrtvými. Není zde, byl vzkříšen. To je nedělní
vyústění Ježíšova příběhu. Byl vzkříšen, to znamená: vzkřísil ho ten, kterého
žádné jméno nevystihne. Ten Skrytý a přece Přítomný, před kterým můžeme jenom
jako ty ženy sklonit hlavy, uznat své vlastní hranice, hranice naší konečnosti,
hranice všelijaké naši falešné pýchy, hranice smrti, které sami nepřekročíme, i
kdybychom si vyhlazovali vrásky stárnutí jakkoli. Ale Bůh tu učinil něco zcela
nového. Vzkříšení Ježíše z mrtvých. Možná je to dnes nesrozumitelné. Ale ono to
bez víry nesrozumitelné je a vždycky bude. Vždyť je to něco, co naprosto
přesahuje naši zkušenost, na co naše slova nestačí. Ty nejhlubší zkušenosti a
skutečnosti víry se do slov nevejdou. Někde je vždycky přesahují. Jsou pro nás
skutečnosti, ale těžko sdělitelnou. Když řeknu vzkříšení, mám tím na mysli Boží
čin. To, že se Pán Bůh právě k tomu ukřižovanému Ježíši přiznal. Postavil
se na jeho stranu jednou provždy. Od této chvíle už to nebude jenom Bůh
Abrahamův, Izákův a Jákobův, ale také Bůh, který Ježíše vzkřísil z mrtvých. Bůh,
kterého můžeme poznávat ve své víře jako toho, který řekl jednou provždy své ANO
k cestě celého Ježíšova života, která vedla až na kříž. Ježíšův kříž a odpuštění
není prohra, je to vítězství lásky, vždycky nás povede k pokání, ale také k
vděčnosti za to, že v ní i my sami můžeme nacházet pramen života, obnovy i
povzbuzení. Pojďte za mnou, říká Ježíš a my jdeme, takoví jací jsme a na té
cestě se měníme. Kristus nás mění. Stojí to za to, i když na té cestě za ním
musíme někdy někdy procházet uzounkou brankou kříže a mnohé musíme zanechat,
opustit, změnit v sobě. Se zvláštní pokorou se právě tady naprosto shodují
svědectví Matouše, Marka i Lukáše. Byl vzkříšen. Není zde. Toto vyznání najdeme
i u apoštola Pavla: Chci vám připomenout, bratři, evangelium, které je základem,
na němž stojíte a skrze něž docházíte spásy: Že Kristus zemřel za naše hříchy
podle Písem a byl pohřben, byl vzkříšen třetího dne podle Písem a ukázal se
Petrovi, potom Dvanácti. Vyznání Kristova vzkříšení, to je to společné.
To je ten nový impuls, se kterým vstoupily pak první hloučky křesťanů do
židovského, řeckého i římského světa. Ale potom už se začínají jednotliví
evangelisté lišit. Tak jako se liší jejich zkušenosti víry a zkušenosti víry
společenství, ze kterých sami pocházejí. Tak jako je jedinečná i zkušenost víry
apoštola Pavla, který u Damašku prožil totální obrat všeho toho, na co spoléhal
a z pronásledovatele křesťanů se stal největším misionářem církve. Proto mluví
stále o tom, že moc, o které svědčí, není z něho, ale je Boží. A tak se tu před
námi otvírají rozmanité zkušenosti víry.
A právě Lukáš zdůrazní to "rozpomeňte se,
vzpomeňte si". "Vzpomeňte si, jak vám říkal, když byl ještě v Galileji, že Syn
člověka musí být vydán do rukou hříšných lidí, ukřižován a třetího dne vstát. "
A ty ženy se na to rozpomenou a to je podle evangelisty Lukáše ten moment, kdy
už netouží prokazovat poctu mrtvému, ale něco se děje s nimi. To slovo se pro
ně, v nich, v jejich životě stává živým. Tak živým, že je musí dokonce vyřídit
ostatním apoštolům, i když se u nich zatím dočkají neporozumění a ani Petrova
nová prohlídka prázdného hrobu na tom nic nezmění. Ta slova "rozpomeňte se",
neznamenají vzpomínání na minulost, kterým si někdy i v naší církvi jen
zakrýváme, jak málo nacházíme živé slovo evangelia pro svou současnost. Budou i
ta velká výročí která nás čekají letos i příští rok, jenom vzpomínáním, nebo
svědectvím o živé víře dnes? To slovo, které ženy předtím tolikrát od Ježíše
slyšely, je najednou nově oslovilo a ony mu porozuměly. Porozuměly, že Písma,
tedy. Starý zákon, ukazují, cílí k němu. Tak tu Lukáš, kromě jiného, církvi
jemně připomněl: Starý zákon je také vaše kniha a nesmíte se ho nikdy vzdát.
Ale především se tu Lukáš pokouší vyjádřit,
jak se vzkříšení dotýká našeho života, jak se ten Živý setkává s námi. Někdy je
to opravdu tak, že se na jeho slovo lidé rozpomenou po mnoha letech. Že to
slovo, které třeba v dětství tolikrát slyšeli, najednou promluví jinak a stane
se živým v jejich životě. A rodiče, kteří dali někdy naprosto formálně pokřtít
své dítě, se pak diví a jsou až zděšeni, když najednou to dítě čte samo bibli,
to slovo mu něco říká, sdílí se o něm s ostatními, bere svůj křest naprosto
vážně a bere vážně Krista. To je ten zázrak v této době pouhých doteků, kdy je
někdy slovo Boží až na posledním místě v koutě, za vším ostatním, čeho je život
plný až k prasknutí. Tak s církví svou se setkává, ve svátostech a slovu.
Za chvíli budeme toto vyznání Luďka Rejchrta zpívat. Budeme tady přesně na stopě
Lukášova svědectví o vzkříšení. Ženy se rozpomenou na jeho slova a ta slova se
jim najednou propojí s událostmi jejich života i života Ježíšova a všechno se
mění. Bůh plní své sliby. Ježíšovo dílo pokračuje, Pán Bůh za ním stojí,
garantuje jeho pravdivost a vnitřní sílu, která nakonec stačí na všechno zlé v
nás i kolem nás. Vzkříšení pokračuje v živých příbězích těch, kdo se slovu
otevřou. V Lukášově následujícím vyprávění o učednících, kteří jdou do Emaus, se
tato zkušenost znovu potvrzuje. Srdce hoří, když vzkříšený Ježíš sám vykládá
Písma a oni ho poznají, když s nimi sedí za stolem a láme chléb. Svátost a
slovo. Ale není to tak, že otevřeme Písmo a automaticky je to oslovení. Není to
žádná magie biblického slova. Není také žádnou samozřejmostí, že budeme od stolu
Páně automaticky odcházet posíleni Kristovým duchem a budeme
automaticky věrnější na cestě za ním. Tím žádná církev nedisponuje a běda,
kdyby disponovat chtěla. To, že živého Krista poznáváme ve svátostech a slovu,
neznamená, že je v nich uzavřen. Může se s námi i s druhými lidmi setkávat i
jinak. Není vázán na stěny našich modliteben a kostelů. Někdy je skryt v druhých
lidech. Co my přesně víme? Ale to, že se s církví svou setkává ve svátostech a
slovu, je v pravém slova smyslu zaslíbení. Něco co smíme v pokoře očekávat,
vyhlížet, s tímto očekáváním otvírat jeho slovo a také jít ke stolu Páně. I
dnes.
|