TEXTY
FOTOGALERIE
HISTORIE SBORU
Kázání ze dne
13.3. 2013 (neděle velikonoční)
Text: Jan 20, 11-20
Čtení: Mk 16, 1-8
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Milé
sestry a bratři,
když vypráví o Ježíšově vzkříšení evangelista Jan, dělá to jiným způsobem než
ostatní evangelisté Matouš, Marek a Lukáš. Především jako jediný vynechává
klíčová slova andělů o vzkříšení: Hledáte Ježíše, toho Nazaretského, který byl
ukřižován? Byl vzkříšen, není zde. Jako kdyby to ve svém svědectví neuvedl a
přeskočil zcela záměrně. V evangeliu Matoušovu, Markovu i Lukášovu je to
naopak zvěstný střed velikonoční ho evangelia: Bůh proměnil smrt v nový život.
Co hledáte živého mezi mrtvými? Není zde! Tato andělská slova nám budou v Písmu
vždycky připomínat, že vzkříšení a nový život navzdory smrti a všemu, co k ní
ukazuje, je něčím, na co sami vůbec nestačíme. Tato naděje je jedině v Bohu.
Nový život může dát svou stvořitelskou mocí jenom On.
Vždyť na to, co tu zvěstují andělé, neměl nikdo z lidí sebemenší vliv. A
evangelisté se také shodují v tom, že nikdo už nic takového neočekával. Div
vzkříšení je tu dřív než velikonoční víra. Vůbec v ně nevěří ani poschovávaní a
rozprchlí učedníci, ani ženy, které podle prvních tří evangelistů přicházejí již
jen uchovat vzpomínku, pomazat mrtvé tělo a balzámem zpomalit zánik a
zapomnění……, jak to přesně pojmenovává ve své velikonoční písni Miloš Rejchrt.
Není tu ani náznak toho, že by se bývalí Ježíšovi nejbližší učedníci sami od
sebe a ze svých sil vzchopili k životní naději, která pak tak překvapivě začne
zapalovat lidská srdce a nepřestane je zapalovat dva tisíce let až do dnešní
doby. Šíření té kristovské naděje, která opravdu není z nás, nezabrání dokonce
ani bídné svědectví a nevěrohodnost církve a těch, kdo se ke Kristu hlásili a
hlásí. To je zázrak. A síla toho andělského slova je v tom, že nám docela prostě
oznamuje: Ať tomu dnes někdo věří nebo nevěří, ať si o tom myslí kdokoli cokoli,
ať jsou třeba i Ježíšovi učedníci duchovně zcela na dně, od té velikonoční
neděle platí, že Ježíš byl vzkříšen. Že byl jistě vzkříšen. A je osvobozující,
když i my smíme dnes přijít se vším, i se svými pochybnostmi, i se svou mnohou
vyznavačskou bídou na velikonoční bohoslužby a společně to znovu slyšet. Boží
naděje nového života navzdory všemu zlému tu prostě je, nezávisle na tom, jak se
právě cítíš a jak momentálně svůj život prožíváš. Christos voskres, jak radostně
v neděli vzkříšení zpívají pravoslavní, a jeho světlo už nemůže žádná tma
pohltit. Bůh se k Ježíši, který šel cestou služby, milosrdenství a odpuštění až
na kříž, přiznal. A je tedy také možné těmi neatraktivními a někdy nesnadnými
cestami Kristovými v životě jít a vědět, že mají budoucnost, i když je zatím
většinou válcuje hrubá síla nebo obyčejná lidská lhostejnost. Vždycky jsem si
zvlášť v dobách totality uvědomoval, jak je osvobozující, když tohle mohlo
zaznívat do toho někdy tak až hloupě a naivně ateistického světa, ve kterém si
tehdejší mocipáni mysleli, že když prohlásí, že Bůh není, tak on tedy prostě
neexistuje. A jak to bylo a dodnes je při všem smutku, sestry a bratři,
osvobozující, když si proti vší zkušenosti smíme zvěstovat vzkříšení i ve
smutečních obřadních síních, jako něco, na co nestačíme my, ale na co stačí Bůh,
i když se s tím všelijak pereme a často tuto naději sami nedovedeme dobře
pojmenovat. A pevně uchopit.
Ale teď čtu evangelistu Jana a ten jako by nás od počátku vyprávění o vzkříšení
Ježíše Krista vedl k setkání a oslovení jím samotným. Právě tímto oslovením také
vyvrcholí velikonoční scéna plačící a zmatené Marie u prázdného hrobu. A tak
právě z Janova evangelia slyším nejzřetelněji, že to, co se stalo naprosto
nezávisle na nás, na mně na tobě, to se stalo pro nás, kvůli nám, kvůli mne,
kvůli tobě. Kvůli všem těm, kdo uvěří a budou tak do toho Boží díla, které
ukazuje k životu navzdory smrti, zcela osobně zataženi, zaangažováni. Navzdory
vší své slabosti a navzdory tomu, že nejsme žádní andělé, se sami můžeme a máme
stávat posly té naděje, která vychází odjinud než z nás samotných. Jistě, že i
ostatní tři evangelisté o tom začínají po tom úžasném vstupu andělského
zvěstování u prázdného hrobu také postupně vyprávět a také jejich velikonoční
svědectví k tomu směřují. Vzpomeňme jak i Lukášovo velikonoční poselství směřuje
od andělského zvěstování u prázdného hrobu k setkáním Ježíše s učedníky, kteří
prchají z Jeruzaléma do Emaus, a kterým se znovu radostně rozhoří jejich smutná
srdce, když k nim na cestě, ještě nepoznán, mluví a vykládá jim Písma a pak s
nimi láme chléb.
Ale Janovo velikonoční svědectví je jedinečné v tom, že o vzkříšení Pána Ježíše
Krista mluví
j e n o m tímto způsobem, jenom tak, že vypráví o osobních setkání s ním a o
tom, jak jeho oslovení zásadně mění život všech zúčastněných. Jako by chtěl Jan
říci to, co si i v dnešní době uvědomuji zcela konkrétně v setkání s lidmi: Ono
se o tom velikonočním divu vzkříšení jinak mluvit nedá. On se sám Pán Ježíš
nedává jako Vzkříšený poznat jinak, než tak, že si tě svým slovem zastaví a
osloví, potěší, napraví a ty se to pokusíš takto osobně předat dál. Najednou
víš, že ta slova nejdou mimo tebe, ale jsou o tobě, pro tebe, dotýkají se tvého
života, tvých proher i tvých nadějí. Jenom tak poznáváš, že vzkříšení není
výmysl učedníků, kteří by si prostě potřebovali znovu najít nějaký smysl své
další existence. Jenom tak poznáváš, že tvoje víra, často tak křehounká, není
jenom nějakým citovým hnutím mysli, ale že má své hlubší zakotvení, kořeny,
krytí v Boží věrnosti a v Kristu samotném. Janovo evangelium je především
svědectvím o zázraku velikonoční víry, ve které se to, co se stalo mimo mne, se
stává součástí a vyznáním mého vlastního života a ten život svědectvím o té
moci, která stačí na všechnu bídu mou vlastní i bídu světa.
Sledujme chvíli Marii. Jan se soustředí zcela na ni. Nachází prázdný hrob a je
přesvědčena, že tělo Páně ukradli. Že Pána odnesli z hrobu a ona neví, kam ho
položili. A andělé, které uvidí, když nahlédne do hrobu, se jí pouze zeptají:
Proč pláčeš? Tak trochu to působí, že jsou tu navíc……celé vyprávění by se
tentokrát docela dobře obešlo i bez nich. Jako by tu zůstali jenom z tradice
ostatních tří evangelií. Neslyšíme od nich: Proč hledáš živého mezi mrtvými?
Neslyšíme ani: Byl vzkříšen. Není zde………. Nezazní žádné andělské slovo o Božím
vítězství nad smrtí.. A dokonce ani Kristovo zjevení samo Marii nepřesvědčí. On
tam už s ní je, ale ona ho prostě nepoznává. Proč pláčeš. Koho hledáš? On už
vstoupil do jejího zmatku, hledání, smutku a ona o tom ještě vůbec neví. Myslí
si, že je to zahradník a pořád si vede tu svou: Jestliže tys jej, pane, odnesl,
řekni mi, kam jsi jej položil a já pro něj půjdu“. Pořád ta stejná prázdnota…..
Janovské svědectví je tu skoro až na hraně únosnosti a tak trochu působí v tom
Mariině nechápavém zmatku jako malá biblická anekdota. A přece je za ním hluboká
duchovní zkušenost víry. Ono je někdy velmi těžké vyjádřit duchovní zkušenosti,
které nemají svůj základ jenom v nás samotných a myslím, že i toto janovské
svědectví o vzkříšení naráží na hranici toho, co lze povědět slovy. Ty nejhlubší
skutečnosti a zkušenosti, které se dotýkají celého našeho života, nelze totiž
nikdy úplně beze zbytku slovy vyjádřit, jak to připomínal i náš vynikající
novozákonník a učitel církve, profesor J. B. Souček. Ale já za tím podivným
vyprávěním, ve kterém si Marie splete Ježíše se zahradníkem, slyším pozoruhodné
biblické vyznání o Kristově vzkříšení: On nás doprovází a je s námi dřív, než my
vědomě s ním, doprovází nás i tam, kde naše víra selhává a slova biblických
slibů a vyznání jsou pro nás právě jenom tím vyhlášením něčeho, o čem se
domníváme, že se nás to netýká. Vzkříšený si nás připravuje na svůj vlastní čas,
ve kterém nás osloví. Nebo třeba také někdy osloví zase znovu, po létech a znovu
nás přitáhne k sobě. Kolik takových podivuhodných návratů k víře po mnoha letech
prázdnoty známe i z našich sborů. A to oslovení není vůbec závislé ani na
žádných zázračných zjeveních. Taková se dnes stejně už dávno nedějí a kdo by
chtěl svou víru vázat na nějaké zázračné jevy, která začínají být i dnes opět až
překvapivě v kurzu, ten se s biblickou vírou zcela míjí.
Ten nejvlastnější zázrak vzkříšení je ukryt někde v tom zcela osobním oslovení
Ježíšovým slovem, Ježíšovým příběhem, do kterého jsem najednou vtažen,
nezaměnitelně se svým jménem a se svou vírou. „Ježíš jí řekl: Marie“. Tak se
stává součástí jejího života, jeho dalšího směřování i jeho cíle. A zase se o
tom nedá mluvit jen tak. Asi těžko bychom mohli říci, že jsme tak jako Marie
zaslechli uprostřed svého duchovního hledání nějaký tichý hlas, který by nás
volal jménem. V jednom rozhovoru jsem se s tím setkal, vzal jsem to vážně, ale
přesto to bylo spíš zvláštní, trochu dvojznačné a výjimečné. A přece nás to
Kristovo slovo bytostně a osobně oslovilo a oslovuje. To je ten div a také
důsledek vzkříšení. Když se nám slovo Pána Ježíše stane skutečným chlebem
života. A to, že se to děje až dodnes, to je vlastně ten jediný vnitřní důkaz
toho, že On v hrobě nezůstal. Asi o tom opravdu nejde mluvit jinak, než v
osobním vyznání od člověka k člověku. Ale za to, že se to stále děje, že nás i
mnohé další nové lidi to Ježíšovo slovo osobně zastavuje, za to máme právě v
neděli vzkříšení Pánu Bohu děkovat a za to ho chválit.
Ale zároveň Maria uslyší: Nedotýkej se mě. Dosud jsem nevstoupil k Otci. Jako by
jí tím chtěl naznačit, že už není tím Mistrem, který chodil po zemi. Je jí
nablízku, ale přece jinak, než dřív. Vystupuji k Otci svému i Otci vašemu. Právě
toto má Marie vyřídit ostatním učedníkům. Ježíš patří k Otci nebeskému, na jeho
stranu, ale proto i my můžeme k tomuto Bohu volat zcela důvěřivě Otče náš a
rozmlouvat s ním, jako když rozmlouváme v rodině. Bůh není v dálce jako nehybný
a nezúčastněný. Bůh je s námi uprostřed všeho v Kristu. A my můžeme být
Ježíšovými bratry a sestrami a bratry a sestrami navzájem. A přece zároveň pří
té až rodinné blízkosti platí to „Nedotýkej se mě! Jsem tvůj bratr, ale nejsem
na dotek, nepatřím ti, nemůžeš se mě zmocnit, přizpůsobit si mne po svém. Můžeš
jít jedině za mnou, můžeš následovat. Ani my sami nemůžeme Krista nějak uchopit.
Zmocnit se ho, přizpůsobit jej sami sobě. Ale on se sám dotýká našich srdcí,
přichází ve svém Slovu za námi a znovu tak tvoří a upevňuje naši víru Díky za
to. Amen
|