TEXTY
FOTOGALERIE
HISTORIE SBORU
Kázání ze dne
2.12. 2012
Text: Izaiáš 52, 7
Čtení: Mt 21, 1-5
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Slyš Sióne, tvůj Bůh kraluje. Těm úplně
prvním adresátům těchto prorockých slov muselo, sestry a bratři, to, co zde
slyšeli, připadat jako slovo z jiného světa a tak trochu jako výkřik někoho, kdo
vůbec nevnímá skutečnou realitu,. Za prvé už to oslovení, Sióne, a za druhé pak
také to, že jim prorok vzkazuje, že jejich Bůh kraluje. Oni ale přece právě teď
zažívají a vidí před očima pravý opak. Jsou už pěkně dlouhou dobu někde v
babylonském zajetí a ze všech stran slyší něco zcela jiného: Kraluje babylonský
král a jeho božstvo Marduk. Ten váš Hospodin už dávno odešel do propadliště
dějin a svou roli v tomto světě prostě jednou provždy dohrál. Vždyť jeho chrám
už mnoho let nestojí a z jeho města jsou rozvaliny. Tak se s tím konečně smiřte
a zařiďte si život podle toho Věřit v takové situaci, že Hospodin přesto
kraluje, to není v obec jen tak
A s tím vším sedí ty hrstky judských přesídlenců někde u babylonských řek
Eufratu a Tigridu a na ten Sión opravdu už jenom vzpomínají. Je sice krásné, že
ve svých žalmových písničkách zpívají: Nikdy na Sión nezapomeneme, ale ono to
„nezapomeneme“ prostě nestačí na výhled do budoucnosti, o který by bylo možné se
i v časech všelijakého úhoru a nejistot pevně opřít. Dodnes si ve své víře
uvědomujeme jako prostou pravdu, že je sice pěkné připomínat si to, co bylo, ale
že Boží slovo je tu proto, aby hovořilo především do toho, co je a co
očekáváme. Ale jak je to s tím Siónem? Sión je jeruzalémská hora, na které
stál Hospodinův chrám. Je to místo, které je ve víře a vyznání Izraele spojeno
se slibem jedinečné Hospodinovy blízkostí a přítomnosti. Takový slib dal
Hospodin přece už králi Davidovi a králi Šalomounovi. Ale tento Sión je teď v
troskách. Jako by spolu s ním přestala platit i všechna Boží zaslíbení a zbývala
jen ta hezká minulost.
Ale teď to ten prorok tím oslovením postaví do naprosto nových souvislostí.
Oslovuje ty hloučky, které už v tom Babylóně nějak nedovedou uchopit ve víře
svou budoucnost: Slyš, Sióne! Už to první - slyš: Zase naslouchej hlasu
svých proroků…Už tohle „slyš“ je v bibli vždycky nadějné a ukazuje k tomu
nejpodstatnějšímu. Nastraž svoje uši ještě jiným směrem než k tomu, co k tobě ze
všech stran doléhá. Obrať teď svůj zřetel k Hospodinu. Neber vážně, že už do
toho nemá co říci. Znovu se v tom pravém slova smyslu před Hospodinem ztiš a
čekej na něj. Proto přece i my chodíme na bohoslužby, abychom se učili
naslouchat ještě jinému hlasu, než hlasům, které slyšíme okolo sebe a kterým
někdy dopřáváme mnohem víc sluchu, než Pánu Bohu. Ale pak přichází to samotné
oslovení - Sióne a najednou tady to slovo začíná mít docela jiný význam. Je
jasné, že se tu prorok neobrací k nějakým vzdáleným a mlčícím judským
rozvalinám, kterými prošla ničivě babylonská vojska, ale že se tu obrací k
živým lidem, kteří žijí tady a teď. Vy sami jste teď, v tuto chvíli tím
Siónem! Sión už tu není hora, ale je to živé společenství, kterému Hospodin
navzdory všemu zaslibuje svou přítomnost….. Však to zpíváme také v mnoha
adventních písních: Sióne, prozpěvuj. Živí lidé mají prozpěvovat Pánu. Církev má
zpívat Pánu a to v každé situaci. To mě v tomto textu nově oslovilo. Vy sami
jste tím Siónem: Vy, kteří si s mnohým nevíte teď rady, vy, kteří ve své
křehké víře tak snadno podléháte skepsi a beznaději, vy, kteří ze žhavé přítomné
naděje a potěšení Božího slova dovedete někdy tak snadno udělat už jen vzpomínku
na něco minulého, a pak řešíte svoje přítomné problémy a otázky jako by Boha
nebylo…. Vy jste tím Siónem. Tak si to znovu odslabikujte.
Stále jde o to přítomné společenství Božího lidu, které tu přece stále je a
které si i v té momentálně mizerné situaci má především uvědomit samo sebe
uvědomit si, čím je a čím zůstává. A jaká naděje se z jeho života
neztratila. A to je užitečné připomínat si i v dnešní naší době, kdy stojíme s
naší vírou v církvi i v jednotlivých sborech na jisté křižovatce a ptáme se, jak
dál. A mnohé maličké sbory si víc a víc začínají klást nebezpečnou otázku: Bude
nějaké dál? Co když to neutáhneme, co když to nezaplatíme? Je vždycky dobré si
uvědomit a připomenout, v čem a v kom spočívá naše identita víry a s tím i naše
nejvlastnější zakotvení. A na kom a na čem skutečně záleží. Uvědomit si čím jsme
a proč tu jsme.. Vy sami jste tím Siónem, uprostřed kterého chce Pán
Bůh znovu uvádět ve známost svou dobrou vládu, jste a zůstáváte jako ta
jeruzalémská hora znamením jeho přítomnosti, a to i ve světě, který ho třeba
už pro sebe odepsal, pohřbil, nepočítá s ním….. odsunul ho jenom do minulosti,
jako něco, bez čeho se obejde. Vy s ním počítejte a ničím se od toho nenechte
odvést a odradit. Jde tu o jednotlivce a přece o celé společenství. Stav
svůj život poctivě před Hospodina, vyznávej také, že mnohou mizerii a bídu sis
zavinil sám svou nevěrohodností, tím, že jsi fakticky s Pánem Bohem ve svém
každodenním životě nepočítal a nepočítáš. Ale on se přesto z tvého života
nestahuje, on je ti stále přítomný, on tě stále provází, on tě tu stále chce mít
jako svého. On je i s tím naším společenstvím a nepřestává je doprovázet. A tak
se nechme i my zase znovu povzbudit a s novou důvěrou zahrnujme Boží věrnost
a jeho zaslíbení do svého života jako něco, co i nám může otvírat nové pohledy,
dát nám novou duchovní vzpruhu a taky znovu připomenout naši vlastní odpovědnost
i za to, uprostřed čeho žijeme.
Najednou se tím prorokovým slovem stává z těch hloučků, které už namnoze
ztrácejí svou vlastní řeč, zase Boží lid, společenství lidí, Pánem Bohem
zastavených a povolaných Ty jsi tím Siónem a nezáleží na tom, jestli se scházíš
ve velikém chrámu, nebo v malé modlitebně a dokonce vůbec nezáleží na tom,
jestli druzí budou momentálně brát tu tvou víru vážně a jestli budou nějak vážně
brát tvou církev a dokonce nehraje žádnou roli ani to, že naprostá většina lidí
kolem tebe v toho tvého Boha nevěří. Vybavuje se mi, sestry a bratři, v
souvislosti dnešního textu závěr slavnosti židovské soboty, kdy se dodnes Židé
rozcházejí do svých domovů a všedního týdne s modlitbou : Učiň, aby se v nás,
v nás naplnila slova Písma: Tvůj Bůh kraluje… Učiň Pane Bože, aby i v nás
a v našem životě a v našem sboru byla patrná tvá dobrá vláda, i když je
zatím všelijak skrytá a není všem zřejmá…. To je to, za co i my můžeme a máme
prosit. Vždyť tam to vždycky musí začínat. U mne a u tebe, u našich třeba
nepatrných a v některých případech i docela zdecimovaných společenství, která už
sama někdy nemají velkou naději o své vlastní budoucnosti. I za ně prosme, aby
tahle adventní naděje Boží přítomnosti je zase duchovně napřimovala a dávala jim
odvahu něco dělat pro budoucnost, vidět ji s odvahou.
Tvůj Bůh kraluje a chce kralovat v tobě, skrze tebe. Jak jinak máme
dosvědčovat, že se Pán Bůh z tohoto světa nestáhl a že to, k čemu nás v životě
vede, má budoucnost. Jak jinak, než že budeme především prosit za to, aby se ta
dobrá Boží přítomnost projevovala také v našich osobních životech, v tom, jak
jednáme s druhými, v tom, že si lidé budou do našich společenství přicházet pro
skutečnou naději, která je nebude moralizovat, ale pomůže jim orientovat se a
neztratit se v této nesnadné a náročné době. O to jde, aby to zaslíbení, že tvůj
Bůh kraluje, že zůstává Pánem nad vším chaotickým, čím můžeme procházet sami, v
rodinách, v církvi, ve společnosti, vstupovalo vždycky nově do našeho života, do
našeho sboru, do naší církve. Bůh je přítomen, i když se to třeba tak nejeví. V
tom je to prorocké slovo jedinečné. Že nás vždycky, v každé situaci vrací k tomu
pevnému základu, který je v Bohu. A že nám zároveň adresně připomíná: Vždyť ty
sám, vy sami jste tím Siónem, ze kterého má tato naděje, že to Pán Bůh s námi
nevzdal a že k nám nepřestává být milostivý, vycházet jako adventní světlo.
….
Ó jak krásné na horách nohy toho, ježto potěšené věci zvěstuje a ohlašuje
pokoj, totiž ne pokoj ledajaký, ale ten pokoj Boží. Pokoj Boží, který nevede
k tomu, že chci mít od všeho pokoj a klid a že i v církvi bychom někdy byli
nejraději, kdyby nás nikdo moc neotravoval a nekladl nám šťouravé a nepříjemné
otázky. O tento pokoj nejde. Jde o pokoj, který směřuje k dobrému řádu všech
věcí a vztahů, a také k nápravě toho, co sami kazíme.. Pro jeho závan a
inspiraci si choďme ke slovu Božímu, pro ten si choďme jako lační a žízniví ke
stolu Páně. Ó jak krásné nohy toho, který tento pokoj ohlašuje… Schválně tu
cituji z přesnějšího Kralického překladu. Krásné nohy, které tento pokoj
ohlašují, za takovými stojí za to se ohlédnout, takovým stojí za to věnovat
pozornost. Rozumím tomu tak, že ten obraz nás odkazuje k tomu, že bychom si měli
nohy uběhat s tou potěšující adventní zvěstí, že se Bůh nevzdálil z našeho
světa, že s námi solidárně nese naše problémy a že i když nás soudí a nechává
někdy shořet i věci v našem životě, na které se bláhově a falešně spoléháme, že
to je nakonec k našemu dobrému a k našemu duchovnímu užitku. Vždyť to je stále
to nejdůležitější a nejvlastnější, co máme z našich společenství předávat. A jde
i dnes o to, aby tu takové nohy, které s tím poběží životem, byly.
Tvůj Bůh kraluje a my k tomu smíme připojit také naše křesťanské vyznání:
Kristus kraluje. Tvůj Bůh kraluje ne tak, jako mnozí mocipáni. Ale tak, že
přichází jako král pokorný a tichý, že k nám přichází v tom, co do našeho života
přináší tak jedinečně Ježíš, když nám říká: Učte se ode mne, neboť jsem tichý a
pokorný srdcem. Toho se držme, tomu se otvírejme, i když je to jeho kralování
všelijak skryté a nenápadné a někdy ho také zkreslí nevěrohodnost jeho vlastních
vyznavačů. Jen si nenechme vzít a ničím zastřít tu adventní naději, že Bůh takto
ježíšovsky přichází i do našeho života, že v něm takto chce jednat a takto i z
nás tvořit svoje lidi na této zemi. Amen
|