Kázání ze dne 20.5. 2012
Text: Galatským 5, 25 a 6, 2
Čtení: Ga 5, 25-26, 10
|
Českobratrská církev evangelická
v Praze - Horních Počernicích
Sestry a bratři,
máme před sebou jediné místo
v novozákonních Pavlových dopisech, kde čteme o zákonu Kristově. A je to
kupodivu právě v dopise, jehož hlavním tématem je křesťanská svoboda. Svoboda
a zákon. Svoboda v Kristu a zákon Kristův. Závazek a svoboda. Může nám to
připadat jako slovní protimluv, ale pro apoštola jsou to jenom dvě strany téže
mince křesťanské víry. Připomíná tím nejenom svým tehdejším adresátům, ale i
nám, že vnitřní svoboda, kterou zažíváme jako lidé, které Pán Bůh skrze svého
Krista přijal bez podmínek se všemi vadami na kráse, nás zavazuje k tomu,
abychom nesli břemena jedni druhých. Abychom unesli i člověka, který je zcela
jiný než my a hned nám nemusí být po chuti. To je nakonec ten zázrak a bohatství
církve, jestliže jí je darována vnitřní jednota a souznění při plném respektu
k vzájemné odlišnosti jedněch od druhých. Ale zároveň je to také zápas. Zápas o
to, abych dovedl druhého přijmout takového jaký je. Právě tomu se učíme u zdroje
evangelia. Proto Pavel na konci této části svého dopisu řekne: Čiňte dobře
všem, nejvíce těm, kdo jsou z rodiny víry. Tím nechce akční rádius omezit na
sbor. Ale je přesvědčen, že právě u zdroje Kristova slova a tam, kde se takoví,
jací jsme, shromažďujeme kolem stolu k Večeři Páně, je to první a pravé místo,
kde se tomu učíme. Vždyť právě v dopise Galatským se Pavel trápí nad tím, jak
křesťané, kteří vyrostli v tradici židovské, nedovedou unést své spolubratry a
spolusestry, pro které je tato tradice neznámá, protože pocházejí z pohanského
prostředí a Izrael, Jeruzalém a chrám jim prostě nic neříká. A právě křesťanům
ze Židů Pavel připomíná: Vy přece znáte židovský zákon, znáte dobře Tóru a víte,
že pro každého Žida je to ta nejdůležitější směrovka víry, života a jednání. A
takovou směrovkou Kristovou, takovou tórou, zákonem Kristovým, je právě toto:
Jedni druhých břemena neste.
Ale teď přichází to nové: Tento zákon
Kristův, tuto Tóru Kristovu Pavel spojuje s odkazem na Ducha svatého, na toho,
který nám vnitřně přivlastňuje to, co se nám otvírá v Kristově evangeliu, v jeho
životě, v jeho oběti…. Z toho, co on pro nás učinil, přece žijeme, žijeme
z odpuštění a přijetí, to nás posiluje a tak jsme-li Duchem takto živi,
Duchem také choďme. Chození v Duchu. Moc hezky to přeložili Kraličtí. Možná
nám to zní trochu krkolomně, ale přesně to odpovídá zemitému biblickému myšlení.
Můžeme za tím slyšet Pavlův důraz na to, že věci, které jsou Ducha Božího,
nevedou mimo tento svět, ale týkají se našeho života tady a teď, našeho chození,
naší životní cesty, jejího směru a především našich vztahů k druhým lidem. A tak
v působení Ducha Božího nejde v tom podstatném o žádné intenzivní individuální
duchovní zážitky, ale o zcela praktickou a někdy hodně náročnou životní cestu
ve stopách Pána Ježíše. Jedni druhých břemena neste – to je ta duchovní
cesta k naplňování Boží vůle a Kristova zákona. K tomu potřebujeme být posíleni
a vyzbrojeni Duchem svatým.. Jak se chováš k druhým? O to tu jde To je ten
prubířský kámen chození v Duchu. Projeví se docela civilně v tom, že přibude
vzájemné solidarity, zájmu a ubude sobectví, ubude závisti, ubude vyzývavosti
vůči druhému a také prázdné slávy: Myslí-li si někdo, že je něco a přitom není
nic, klame sám sebe. Každý ať zkoumá své vlastní jednání…Takhle vstupuje Duch
svatý, Duch Kristův do naší životní reality. Takhle prostě …Apoštol to vyjádří
velmi přesně: Kdo zasévá pro své sobectví, sklidí zánik, jde tomuto zániku
vstříc, kdo však zasévá pro Ducha, sklidí život věčný. Jde vstříc věčnosti.
„Berte na sebe břemena jedni druhých, tak
naplníte zákon Kristův. “ Apoštol formuluje tuto výzvu s vnitřní jistotou, že
tam, kde se v důvěře otvíráme Kristovu slovu, tam jsme tímto směrem vedeni.
Nejde jen o výzvu a příkaz. Zkusme si přikázat, že od zítřka budeme už napořád
důsledně žít podle slov Ježíšova kázání na hoře. Mám úctu před každým, kdo to
chce tak dělat, ale rychle zjišťujeme, jak i k tomu a k trpělivosti na té cestě
je nakonec potřeba víry a stálého čerpání s Kristova duchovního zdroje.
Apoštolovi tu nejde jenom o nějaké morální výzvy. Je přesvědčen, že se ve
víře v Krista stáváme aktivními účastníky veliké proměny, kterou s člověkem dělá
Boží milosrdenství. Proměny na prvním místě zcela osobní, která je ovšem
vždycky takovým malým živým konkrétním znamením toho, že Pán Bůh má na mysli
proměnu celého stvoření. A tato proměna s námi i v nás je dílem Ducha Božího.
I do našich všedních vztahů přichází tento zdroj nápravy a proměny nakonec
od Pána Boha samotného, tak jako každý jeho dobrý dar. A tak je-li řeč o Duchu
svatém, pak jde, sestry a bratři, stále o to, že naše víra není nějakým souborem
křesťanských pouček a mravních předpisů, ale že v ní jde o život celý, o jeho
východisko, o jeho zakotvení, o zdroj, ze kterého čerpáme to nejpotřebnější pro
jeho smysl a všechny naše vztahy.
Tomuto
Pavlovu výhledu byla na stopě už naše česká reformace, od Miliče z Kroměříže až
k Jednotě bratrské. Těm všem šlo o realitu Božího díla v našem světě. Vyhlížejí,
jak říká jeden náš biblista, skutečnost, který by nesla znaky nového stvoření,
Božích řádů, čekají Boží proměnu všech věcí a chtějí být přímými účastníky
jejích znamení. Proto ten mimořádný důraz na dílo Ducha svatého, který je
v české reformaci mnohem silnější než v reformaci světové. Tak i v této tradici
stůjme. Věřit v Ducha svatého neznamená vznášet se někde mimo čas a prostor,
nýbrž pevně počítat s tím, že pod vlivem evangelia se v našich životech mnohé
může skutečně změnit a také mění, že evangelium nás v pravém slova smyslu
inspiruje v naších vztazích a tak je pro nás také stálou výzvou, abychom se
nesmiřovali s tvrdostí, s neusmířenými vztahy, s nevraživosti a byli na to
všechno citliví především ve vlastním životě. Duchu svatý, nás svou mocí v lásce
obnovuj, nezanech nás bez pomoci, daruj pokoj svůj….. Ať i ta naše sborová
setkání s evangeliem vždycky slouží k nabrání sil a k tomu, abychom se
v očekávání, v modlitbách, v písních, v tichu více otvírali těm prostým, ale
potřebným věcem, které jsou z Ducha Božího.
Jedni
druhých břemena neste, a tak plňte zákon Kristův. Když se toto děje, pak
smíme věřit, že Duc h svatý je při díle. Věřím v Ducha svatého a svatou
církev obecnou… Ta církev z Ducha Božího není církev bez vady a vrásky. Tak si
to také zpočátku mysleli ti milí bratři a sestry ze staré Jednoty bratrské, ale
v tom se asi mýlili. Taková představa je iluzorní a v každém společenství víry
je třeba z ní co nejrychleji vystřízlivět, vycouvat a varovat před takovou
představou také každého, kdo přichází poprvé. Společenství žijící ze zákona
Kristova a chodící v jeho Duchu není společenstvím dokonalým, ale je
společenstvím, které je ochotné ke spolunesení břemen. Které si dává práci
s druhým člověkem, které unese druhého v jeho odlišnosti i v jeho slabosti.
Právě před Kristem se nemusíme bát si svá břemena a slabosti přiznat, i když
dobře víme, jak je to někdy těžké přiznat sobě samému, že jsou situace a chvíle,
které jsem nezvládl a nezvládám. Jsme-li Duchem živi, Duchem také choďme….
Vztahy, ke kterým nás inspiruje Duch Boží, mohou někdy pořádně bolet, jejich
budování nás bude něco stát. Doslova se musím někdy prozápasit k tomu, abych
opravdu objevoval druhého člověka i s jeho nedokonalost i a chybami jako někoho,
kdo mne potřebuje a já potřebuji jeho. Jako někoho, s kým se mohu, takový, jaký
jsem, sejít před Boží tváří a společně se nechat obdarovat tím, co není ani
z jednoho z nás. Vzájemně se nést a unést i se svými břemeny, to je podstatný
znak společenství, které čerpá a žije z Ducha Kristova. A pak i radost z toho,
když zjistíte, že to jde a když třeba kousek poponeseme břemeno toho druhého a
on to naše. Radost třeba i z toho, že aspoň maličko, nepatrňoučce můžeme
nadlehčit i to veliké břemeno, které nesou lidé, o kterých dnes uslyšíme od
sestry Grollové. A tak rozumějme tomuto Pavlovu slovu jako jednomu z důležitých
vzkazů Božího Ducha, které bez velkých slov adresuje nejen nám, ale také lidem
okolo nás. Jedni druhých břemena neste a tak plňte zákon Kristův. Je to prosté a
čitelné znamení toho, co je Boží, co je z Ducha Božího a co k němu i v úplně
obyčejném životě a vztazích ukazuje. Amen |